Diakonia auttaa – toivo on totta!

Diakonia tarkoittaa kirkon auttamistyötä eli toisten ihmisten auttamista. Diakoniassa ei ole kysymys vain yhdestä seurakunnan työmuodosta, vaan kaikkien kirkon jäsenten yhteisestä tehtävästä ja elämisen tavasta.

Katariinassa on ammattitaitoinen ja empaattinen diakoniatiimi, jonka jäsenet auttavat sinua silloin, kun elämä on vaikeaa. Heihin voit olla yhteydessä myös silloin, kun mietit, miten itse voisit auttaa toisia. Seurakuntamme diakoniatyöntekijät ovat koulutukseltaan sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja kirkon hengellisen työn tekijöitä.

Diakoniatoimiston vastaanottoajat

Diakoniatyöntekijät kuuntelevat huoliasi ja auttavat sinua parhaansa mukaan elämän haasteissa. Kirkon diakonia avustaa myös taloudellisesti. Sinun ei pidä kuulua kirkkoon saadaksesi apua diakoniasta.

Kaikki keskustelut ovat luottamuksellisia. Muista varata aika etukäteen.

Diakonian ajanvaraus tiistaisin ja perjantaisin klo 10.00-11.30 puhelimitse numerosta 040 341 7172. Voit myös tulla käymään ajanvarausaikana Varissuon kirkolla, niin saat ajan.

Taloudellinen avustaminen

Miten ottaa talous haltuun? Mistä apua ja neuvontaa? Me voimme ohjata siinä asiassa sinua eteenpäin.

Tiukassa tilanteessa voit hakea taloudellista apua tai käytännön neuvoja. Avustaminen voi olla ostolupa ruokakauppaan, vaateapua tai pienimuotoista laskuavustusta. Avustuksia myönnetään kertaluonteisesti ja harkinnanvaraisesti seurakuntayhtymän avustusohjeiden mukaisesti. Diakoniatoimistosta ei makseta rahaa omalle tilille, eikä anneta käteistä rahaa. Diakoniatyön avustusvarat ovat rajalliset.

Taloudellista apua hakiessasi yhteiskunnan lakisääteiset etuudet tulee olla haettuna Kelasta/sosiaalipalveluista.

Taloudellista apua hakiessasi valmistaudu esittämään:

• meno- ja tulotositteet eli tiliotteet parilta kuukaudelta tai pankkitunnukset
  • päätökset haetuista tuista, esim. asumistuki, toimeentulotuki, täydentävä tai harkinnanvarainen toimeentulotuki
  • tiedot veloista

Jumala ei tarvitse sinun hyviä tekojasi, mutta naapurisi tarvitsee. (Martti Luther)

Omaishoitajien päiväkahvit

Omaishoitajat kokoontuvat joka kuukauden toisena maanantaina, (8.4. ja 13.5.) klo 13 Hannunniitun seurakuntatalolla (Virmuntie 2). Tapaamiseen ei tarvitse ilmoittautua ennakoon.

Kokoontumisissa keskustellaan omaishoitajuuteen liittyvistä aiheista, jaetaan kuulumisia, hiljennytään hartauteen ja juodaan makoisat kahvit.

Yhteisöruokailut Varissuon kirkolla

Yhteisöruokailuihin on tervetullut jokainen nauttimaan edullisesta ruoasta ja yhdessäolosta. Yhteisöruokailut ovat maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 12.  Ei pyhäpäivinä. Kevään ruokailut ovat juhannusviikolle asti. Ruoan valmistaa Tmi Ingrid Hovisto. Lisätietoja ja hinnasto.

Haluatko auttaa toisia?

Olisiko sinulla aikaa ja halua hyvän tekemiseen?  Meillä on paljon tärkeitä ja sopivan kokoisia tehtäviä, joissa voisit olla apuna. Tarvitsemme muun muassa ohjelmaa kerhoihin, apua keittiöhommiin tai ystäviä yksinäisille. Lue lisää vapaaehtoistyöstä seurakunnassamme!

Ruokalista. Ma siikakeitto+pannari. Ke jauhelihakiusaus+raaste. Pe krepit+eri täytteet. Jälkiruoka+kahvit.

diakoni
Katariinanseurakunta

Hanna Suhonen on seurakunnan diakoni, joka vastaa mm. vapaaehtoistyöntekijöiden rekrytoinnista, päihdetyöstä sekä hyvän mielen työstä ja leireistä.

Hanna tekee vastaanottotyötä Varissuon kirkolla ja Hannunniitun seurakuntatalolla (keskustelut, taloudellinen avustaminen, neuvonta, hengellisyys)

Hannan sydäntä lähellä on kansainvälisyys ja erityisesti kuuroille ghanalaisille lapsille tarkoitettu Armon päiväkoti ja koulu (Facebook: House of Grace School for Deaf).

Hannan työkieliä ovat suomen lisäksi englanti ja suomalainen viittomakieli.

Varaa aika diakoniavastaanotolle ti ja pe klo 10-11.30 numerosta 040 341 7172 tai Varissuon diakoniatoimistolta (Kousankatu 6).