KouluSaapas-vapaaehtoiseksi

Tervetuloa vapaaehtoiseksi palveluoperaatio Saappaaseen!

Saappaan vapaaehtoiset ovat koulutettuja ja turvalliseksi tunnitettavia aikuisia. KouluSaappaana:

• edistät lasten ja nuorten hyvinvointia kohtaamalla, kiireettömällä läsnäololla ja kysymällä kuulumisia
  • osallistut jalkautuvan nuorisotyön päivystyksiin koulujen pihoilla
  • määrittelet itse, miten usein päivystät
  • saat koulutuksen ja työntekijöiden sekä muiden tiimiläisten tuen
  • saat saapasyhteisön tuen ja mahdollisuuden osallistua virkistykseen ja koulutukseen

Odotamme, että olet vastuuntuntoinen, luotettava, täysi-ikäinen ja pidät kouluikäisten sekä nuorten kohtaamisesta.

Seuraava koulutus helmikuussa ja maaliskuussa 2024
Ilmoittaudu mukaan!

Kaksi henkilöä seisoo selin kameraan yllään liivit, joissa Palveluoperaatio Saappaan logo. Taustalla nuoria.
Kuva: Ville Viinikainen
KouluSaapas päivystäjiä hymyillen yhteiskuvassa
Kuva: Ville Viljakainen

Jos olet täysi-ikäinen ja luotettava ja sinua kiinnostaisi antaa aikaasi lasten ja nuorten hyväksi, niin ilmoittaudu mukaan KouluSaapas-päivystäjien tiimiin. Vapaaehtoisuus ei edellytä aiempaa koulutusta tai ammattia, kiinnostus nuorten kanssa toimimiseen riittää. Vapaaehtoisena saat kattavan koulutuksen ja päivystät yhdessä muiden kanssa. Itse päivystäminen alkaa koulutuksen jälkeen arki-iltapäivisin, 2 tuntia. Päivystysajat ja -paikat sovitaan aina erikseen, sinun aikatauluihisi sopien.

OSA PALVELUOPERAATIO SAAPASTA

Palveluoperaatio Saapas on etsivää ja jalkautuvaa nuorisotyötä nuorten ehdoilla. Turvalliset, täysi-ikäiset ja koulutetut vapaaehtoiset kohtaavat ja auttavat nuoria siellä missä nuoret liikkuvat. KouluSaapas on uusi työmuoto, jota kehitetään eri paikkakunnilla. Palveluoperaatio Saapas on osa Suomen evankelis-luterilaisen kirkon nuorisotyötä ja sitä ohjaa ja koordinoi Lasten ja nuorten keskus ry.

OSA KOULUYHTEISTYÖTÄ- KouluSaapas asettuu kumppanuuden korimallissa neljänteen koriin

Seurakuntien ja koulujen yhteistyö voi olla hyvin moninaista. Kouluyhteistyöhön on luotu kumppanuuden korimalli selkeyttää Koulun ja seurakunnan yhteistyön luonnetta. Koreihin sisältyvät periaatteet perustuvat Opetushallituksen päivitettyihin ohjeisiin. Niillä pyritään takaamaan uskonnon vapauden toteutuminen niin varhaiskasvatuksessa, koulussa kuin oppilaitoksissakin. Sen vuoksi on hyvin tärkeää, että korit pidetään erillään toisistaan.

KouluSaapas asettuu korimallissa kasvun ja hyvin voinnin tukemisen koriin, jossa on myös mm. ryhmäytykset ja oppilashuollon tuki. Lue lisää kumppanuuden koreista TÄSTÄ

nuorisosihteeri
Yhteinen kasvatustyö

KouluSaapas, Nuorten hallitus, Lasten ja nuorten tuki