Maahanmuuttaja- ja turvapaikkatyö

Kristittyjen tehtävä on auttaa kaikkia - uskontoon, ihonväriin ja kansallisuuteen katsomatta. Vieraista maista tulevat ihmiset tarvitsevat erityistä tukea. Mikaelinseurakunnassa kohdataan maahanmuuttajia ja turvapaikanhakijoita monella tavalla. Sinäkin voit löytää oman tapasi auttaa heitä. Tältä sivulta saat lisätietoa.

Pakolaiskriisi ja Mikaelinseurakunta

Viime aikoina maahamme on tullut paljon pakolaisia mm. Irakista. Riippumatta heidän statuksestaan ja taustastaan on meidän kristittyjen yhteinen tehtävä kohdata heidät ihmisinä, osoittaa heille välittämistä ja julistaa heille evankeliumia sanoin ja teoin.

Mikaelinseurakunnan alueella on SPR:n vastaanottokeskus. Akuutissa pakolaistilanteessa olemme tiivistäneet yhteistyötä SPR:n kanssa pakolaisten auttamiseksi. Cafe Mikaelin ruoka-  ja vaatejakelu palvelee niin kantasuomalaisia kuin muualta tulevia avuntarvitsijoita.

Kirkko turvapaikkana

Mikaelinseurakunnalla on vuosien kokemus Suomen ekumeenisen neuvoston Kirkko turvapaikkana -ohjeistuksen soveltamisesta karkotusuhan alla olevien turvapaikanhakijoiden kohdalla. Heille on tarjottu mm. majoitusta, oikeusapua ja sielunhoitoa. Yhteistyössä viranomaisten kanssa seurakuntamme on auttanut monia saamaan turvapaikka-asiansa uuteen käsittelyyn, ja joissakin tapauksissa kielteinen päätös on peruttu ja he ovat saaneet jäädä Suomeen.

Maahanmuuttajat seurakuntalaisina

Monet maahanmuuttajat ovat hartaita kristittyjä, toiset kääntyvät kristityiksi Suomeen tultuaan. Kristittyjä vainotaan monessa maassa, mikä saattaa olla yksi syy turvapaikan anomiseen.

Mikaelinseurakunnassa on järjestetty maahanmuuttajille räätälöityjä rippikouluja ja raamattupiirejä. Moni on myös kastettu ja/tai konfirmoitu Mikaelinkirkossa, ja he käyvät aktiivisesti seurakunnan tilaisuuksissa.

Mikaelinseurakunta tekee myös yhteistyötä yhtymän diakoniakeskuksen maahanmuuttajatyön kanssa.

seurakuntapastori
Mikaelinseurakunta