Diakoniatyö – Apua ja tukea

Diakoniatyö tarjoaa tukea ja apua hädässä. Apu voi olla esimerkiksi keskusteluapua, taloudellista apua tai neuvontaa. Diakoniatyöntekijän kanssa voi keskustella luottamuksellisesti, kun mieltäsi askarruttavat erilaiset elämänkysymykset, ihmissuhdeasiat, yksinäisyys, taloudelliset ongelmat, sairaudet tai hengelliset kysymykset.

Seurakunnat auttavat ruohonjuuritasolla. Kaikilla seurakunnilla on omat diakoniatyöntekijänsä, joten pääset asioimaan aina tuttujen ihmisten kanssa. Ota yhteyttä oman asuinalueesi seurakunnan työntekijöihin, koska esimerkiksi taloudellista apua voivat saada vain oman seurakunnan alueella asuvat. Diakoniatyöntekijät tekevät tarvittaessa myös kotikäyntejä.

Turun tuomiokirkkoseurakunnan diakoniatyö auttaa Tuomiokirkkoseurakunnan alueella asuvia

Kunkin seurakunnan diakonia auttaa omalla alueellaan asuvia, ota yhteyttä oman seurakunnan diakoniatyöntekijöihin (Turun ja Kaarinan diakonian yhteystiedot löytyvät täältä). Jos et tiedä, minkä seurakunnan alueella asut, klikkaa tätä linkkiä.

Tuomiokirkkoseurakunnan diakonian ajanvarausaika on tiistaisin ja torstaisin klo 9-11 p. 040 341 7335. Ajanvarausajan ulkopuolella voit jättää soittopyynnön tekstiviestillä tai ääniviestillä vastaajaan. Muistathan kertoa nimesi ja puhelinnumerosi.

Voit ottaa yhteyttä myös sähköpostitse: tuomiokirkko.diakonia@evl.fi. Sähköpostiin ei kannata kirjata arkaluonteisia ja henkilökohtaisia asioita, vaan jättää yhteydenottopyyntö. Sähköpostit luetaan pääsääntöisesti 2 krt viikossa, mutta kesällä harvemmin. Akuuteissa asioissa kannattaa ensisijaisesti soittaa ajanvarausnumeroon.

Täältä löydät lisää tietoa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän diakonian palveluista ja toiminnasta.

EU-ruoka-apu jatkossa henkilökohtaisena ohjauksena ja maksukortteina

Diakoniatyöntekijän tapaamisessa voi hakea EU:n elintarviketukea. Sitä on seurakuntayhtymän diakoniatyön kautta haettavissa hyvin rajoitettu määrä, joten hakiessa EU:n elintarviketukea sitä on hyvä tiedustella jo ajanvarausta tehdessä. (Olethan suoraan yhteydessä oman alueesi seurakunnan diakoniatyöntekijään. Yhteystiedot eri seurakuntiin löydät täältä.)

Maksukorteilla voi hankkia elintarvikkeita ja muita perustuotteita maksukortin myöntäneistä kaupoista. Veikkaus-, alkoholi- ja tupakkatuotteita korteilla ei voi hankkia.

Kortit on tarkoitettu ensisijaisesti työttömille ja ruoka-apua tarvitseville.

Tapaamiset ovat luottamuksellisia ja apua saadakseen ei tarvitse olla seurakunnan jäsen. Diakoniatyöntekijät ovat kirkon sote-alan ammattilaisia, sairaanhoitaja- diakonissoja ja sosionomi-diakoneita.

Suomessa elää arviolta yli 200 000 ihmistä, jotka tarvitsevat ruoka-apua ja aineellista apua selvitäkseen arjesta. Tähän hätään lähes 160 Suomen evankelis-luterilaista seurakuntaa vastaa välittämällä EU:n aineellisen avun maksukortteja ja ohjaamalla ihmisiä heidän tarpeitaan vastaavan avun piiriin.

Toiminnan lähtökohtana on avuntarvitsijan henkilökohtainen kohtaaminen ja hänen avuntarpeensa kartoittaminen, minkä yhteydessä on mahdollista tarjota apua akuuttiin hätään 40 euron arvoisen EU:n aineellisen avun maksukortin muodossa. Maksukortti on tarkoitettu elintarvikkeiden ja perushyödykkeiden hankintaan. Aineellisen avun ohella tarjotaan samanaikaisesti myös ohjausta ja neuvontaa.

Maksukorttien tarjoaminen vähävaraisille on Yhdessä tehden -tukea, tekoja ja hyvinvointia -ryhmähankkeen toimintaa. Kortteja on yksittäisellä seurakunnalla jaettavana rajatusti.

EU-ruoka-apua jaettiin Suomessa ruokakasseina vuoteen 2021 asti. Jatkossa EU-ruoka-apua toteutetaan Aineellisen avun hankkeina osana EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaa ”Uudistuva ja Osaava Suomi 2021-2027”. Aineellinen apu rahoitetaan Euroopan sosiaalirahasto plussasta (ESR+).

Vanhuksen käsi, josta pitää kiinni toinen ihminen molemmilla käsillä.