Arkkuhautaus

Jos vainaja haudataan arkkuhautaan, arkku kannetaan kappelista tai kirkosta ulos siunaustilaisuuden päätteeksi. Arkun kantajia tarvitaan kuusi. Yleensä omaiset kantavat arkun, mutta tarvittaessa kantajia voi tilata yksityiseltä hautaustoimistolta.

Arkku, jonka päällä on yksi valkoinen ruusu.

Infograafi arkkuhautauksesta: Arkku voidaan haudata uuteen hautaan, vanhaan sukuhautaan tai muualle kuin oman seurakunnan hautausmaalle. Viimeisessä vaihtoehdossa hautaus toimitetaan yhteistyössä kyseisen seurakunnan kanssa.

Arkkuhautauksessa kukat voidaan laskea siunaustilaisuudessa tai vasta haudalla. Jos kukkatervehdykset on laskettu siunaustilaisuudessa, loppuvirren jälkeen vahtimestari pyytää omaisia hakemaan ne mukaan hautajaissaattoon.

Kantajat asettuvat arkun ympärille siunaustilaisuuden lopussa. Mikäli kukkatervehdykset on jo jätetty, omaiset tulevat noutamaan laskemansa kukat arkulta ja ottavat ne mukaan haudalle.  Tämän jälkeen loppusoitto alkaa ja arkku kannetaan ulkona odottaville saattovaunuille. Vahtimestari kulkee hautaussaatossa ensimmäisenä. Hänen jälkeensä tulee arkku kantajineen. Kantajat työntävät saattovaunua sivukaiteista. Lähiomaiset kulkevat arkun jäljessä, ja heitä seuraavat muut omaiset ja ystävät. Haudalle tultaessa arkku käännetään niin, että pääpuoli tulee hautakiven puolelle ja jalat käytävälle päin.

Kun arkkua lasketaan hautaan, miespuoliset saattajat ottavat hatun päästään. Kantajat tekevät sen vasta, kun arkku on laskettu, minkä jälkeen he seisovat hetken haudan ääressä. Hauta peitetään kannella vahtimestarin johdolla. Saattoväki laskee kukkatervehdyksensä hautakannen päälle. Jos kukkia ei ole laskettu siunaustilaisuudessa, luetaan kukkatervehdykset haudalla.

Kun kukat on laskettu haudalle, on tapana vielä veisata virsi. Tämän jälkeen joku omaisista esittää kutsun muistotilaisuuteen, jos sellainen järjestetään.

Haudan peittäminen

Hautaa ei nykyisin luoda heti umpeen, vaan se peitetään kannella. Jos omaiset kuitenkin haluavat, voivat he luoda hautaa itse umpeen sen verran, että arkku peittyy. Tästä tulee sopia etukäteen seurakuntayhtymän hautatoimiston kanssa.

Hautausmaan työntekijät peittävät arkun myöhemmin samana päivänä. Perjantaisin ja lauantaisin ja roudattomana aikana hauta peitetään niin, ettei arkku jää näkyviin. Lopullisesti hauta peitetään ensimmäisenä tai toisena arkipäivänä hautauksen jälkeen.

Hautamuistomerkki ja saattokukat

Omaisten on huolehdittava haudan muistomerkin siirrosta haudalta pois viimeistään viikkoa ennen siunausta, sopimalla asiasta joko kiviliikkeen tai yksityisen hautaustoimiston kanssa.

Hautausmaan henkilökunta poistaa saattokukat haudalta niiden lakastuttua. Kukkien annetaan olla haudalla kuitenkin vähintään viikon ajan. Lumen alle jääneet kukat poistetaan vasta keväällä. Jos omaiset haluavat säilyttää muistokukkien nauhat ja kortit, tulee ne noutaa pois haudalta, ennen kuin kukat poistetaan. Talviaikaisten hautausten hautojen pinnan kunnostustyö tehdään keväällä, kun routa on sulanut.