Konfirmaatio ja rippijuhla huipentavat rippikoulun

Rippikoulu on monille nuorille yksi nuoruuden kohokohdista. Konfirmaatiossa nuoret tunnustavat uskonsa ja tulevat seurakunnan täysivaltaisiksi jäseniksi.

Rippikoulu on osa seurakunnan antamaa kasteopetusta. Se on ainutkertainen mahdollisuus syventyä uskoon, elämään ja rukoukseen. Lisätietoa rippikouluista ja ilmoittautumisajat löydät rippikoulusivuiltamme.

Konfirmaatio osana ehtoollisjumalanpalvelusta

Rippikoulun jälkeen vietetään konfirmaatiojumalanpalvelusta, jossa nuoret lausuvat uskontunnustuksen ja saavat siunauksen. Vanhemmat ja läheiset rukoilevat nuoren puolesta yhdessä muun seurakunnan kanssa. Kummi tai muu läheinen on tavallisesti mukana konfirmoitavan nuoren siunaamisessa.

Konfirmaatiomessua vietetään yleensä sunnuntain messun yhteydessä. Konfirmaatiomessu kestää 1–2 tuntia ja päättyy ehtoolliseen. Messun jälkeen konfirmoiduille jaetaan rippikoulutodistukset.

Konfirmaatiossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen, joka voi toimia kummina, osallistua itsenäisesti ehtoolliselle ja olla täysi-ikäisenä ehdolla seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen on ehtona myös kirkolliselle avioliittoon vihkimiselle, mutta konfirmaatiota ei edellytetä.

Rippikoulun voi käydä vaikka ei haluaisikaan osallistua konfirmaatioon. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja kirkkoon kuulumista.

Rippijuhla on nuoren oma juhla

Rippikoulun käyminen ja konfirmaatio ovat juhlan hetki nuoren elämässä. Konfirmaatiomessun jälkeen järjestettävissä rippijuhlissa on yleensä mukana nuoren lähiomaisia, kummit sekä ystäviä. Myös rippikoulun isoset ja työntekijät voi halutessaan kutsua rippijuhliin.

Rippijuhlien ohjelma muodostuu yleensä kahvittelusta ja vapaamuotoisesta seurustelusta. Useimmat viettävät rippijuhlia kotonaan. Myös seurakunnilta voi kysyä sopivia tiloja rippijuhlien järjestämiseen.

Pappi auttaa kahta nuorta albojen pukemisessa.

Viisi rippileirillä olevaa nuorta istuu kesäilmassa laiturilla. Kuituskuva.

Rippikoulut Turussa ja Kaarinassa

Rippikoulu käydään useimmiten sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Turun ja Kaarinan seurakunnissa rippikouluja on tarjolla monenlaisia. Siirry lukemaan rippikouluvaihtoehdoista

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen