Muistotilaisuus

Muistotilaisuudessa edesmennyttä läheistä muistellaan yhdessä saattoväen kanssa. Tilaisuus on vapaamuotoinen, ja sen ohjelmasta päättävät vainajan omaiset.

Ohjelmassa on usein adressien lukeminen, yhteistä laulua, papin puhe, muistosanat, lyhyitä puheenvuoroja ja musiikkiesityksiä. Tilaisuuden perinteisiin kuuluu valkoisella liinalla peitetty muistopöytä, jolla on vainajan valokuva, yksi tai kaksi kynttilää sekä kukkia.

Valkoisia liljoja.

Jos omaiset toivovat, että pappi osallistuu muistotilaisuuteen, siitä kannattaa esittää toive hyvissä ajoin jo siunausvarausta tehdessä.

Muistotilaisuuden paikka ja tarjoilut

Muistotilaisuus voidaan pitää kotona, seurakuntasalissa, ravintolassa tai muussa soveltuvassa paikassa. Seurakunnalta voit varata muistotilaisuutta varten esimerkiksi seurakuntatalon, pappilan tai leirikeskuksen. Tila varataan suoraan vahtimestarilta, jonka puhelinnumeron löydät jokaisen seurakuntatilan omalta sivulta. Tilojen sivuilla on kerrottu tarkemmin myös tilavuokrista.

Tutustu karttaan, johon on merkitty Turun ja Kaarinan ev.lut. seurakuntien kirkot, kappelit ja pappilat, muut seurakuntatilat sekä hautausmaat. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Jos omaiset haluavat muistotilaisuuden yhteyteen liputuksen, sovitaan siitä erikseen vahtimestarin kanssa.