Ripari - tärkeä askel elämän matkalla

Mitä?

Rippikoulu on luterilaisen kirkon kasteopetusta, jossa lapsena kastetuille nuorille opetetaan, mistä kristillisessä uskossa on kysymys. Myös kastamattomat nuoret voivat osallistua riparille.

Riparilla tutustutaan kristilliseen uskoon, opetellaan elämään yhdessä, vietetään hartauksia ja pidetään hauskaa.

Missä?

Rippikoulun voi käydä joko kaupunki- tai leiririppikouluna.

Leiririppikoulu koostuu seurakunnan toimintaan tutustumisesta, ulkoläksyjen opettelusta, leiriä edeltävistä ja sitä seuraavista tapaamisista sekä leirijaksosta. Kaupunkiripariin ei sisälly leirijaksoa, vaan riparia käydään muutaman kerran kuukaudessa iltaisin koko kevään ajan.

Milloin?

Ripari käydään useimmiten 8. ja 9. luokan aikana. Ilmoittautua kannattaa kahdeksannen luokan syksyllä.

Joskus nuorella tai perheellä saattaa olla päteviä syitä rippikoulun käymiseen vuotta aikaisemmin tai myöhemmin kuin oma ikäluokka. Silloin kannattaa olla yhteydessä rippikouluista vastaavaan nuorisotyönohjaajaan.

Jos ripari on jäänyt käymättä nuoruudessa, rippikoulun voi käydä myös aikuisena. Silloin kysymyksessä on useimmiten yksityisrippikoulu.

Miksi?

Näin vastaavat jo rippikoulunsa käyneet nuoret:

"Koska siellä on mahtavaa."
"Siellä saa uusia kavereita."
"Riparilla oppii paljon uutta esim. Jumalasta."
"Koska siellä on ihan paras tunnelma."

Isoseksi riparille?

Ripari on monelle tosi hyvä kokemus. Siksi moni haluaa tarjota myös muille saman kokemuksen ja kokea riparin uudelleen isosena.

Isoskoulutus kestää vuoden ja sen jälkeen on mahdollisuus hakeutua isoseksi ripareille ja kymppileireille. Isoskoulutuksessa opitaan paljon hauskoja ja hyödyllisiä asioita, kuten ryhmätoimintaa, leikkien vetämistä ja kristillisen uskon keskeisiä asioita.

Kukaan ei tule tässä elämässä valmiiiksi kristittynä tai ihmisenä. Isoskoulutus on monille tärkeä askel elämän matkalla, mutta se ei tee - eikä sen pidä tehdä - ketään valmiiksi. Isosenakin on lupa olla kasvamassa ja oppimassa yhdessä toisten kanssa.

Voit ilmoittautua mukaan isoskoulutukseen laittamalla viestiä jollekin nuorisotyönohjaajistamme (Elina tai Mia) Isoskoulutus alkaa yleensä syksyllä kesäloman jälkeen, mutta voit tulla mukaan keskiviikon isoskoulutusiltoihin eli Isko Wednesdayhin milloin vain riparisi ollessa loppusuoralla tai sen käytyäsi. Katso lisätietoa nettisivujemme Nuoret -osiosta.

Rippikoululaisia alboissaan, rennossa jonossa hautausmaan kesäisellä tiellä. Etummainen nuori kantaa ristiä.

nuorisotyönohjaaja
Katariinanseurakunta

Elina Ahopelto on Katariinan nuorisotyönohjaaja, joka siirtyilee usein julkisen liikenteen armosta milloin iskowednesday-iltaan tai alakoululaisten hengailuiltaan (After schooliin) Jaaniin ja milloin rippikoulutapaamisiin tai Donkkis Big Nighteihin Varissuon kirkolle.

Elina ällistelee työkaveidensa rautaista ammattitaitoa ja lahjoja, joita Luoja on heille suonut, välillä mielessään ja välillä ääneen. Hänelle on tärkeää se, että ihmisiä muistutetaan siitä, että heitä rakastetaan ja se rakkaus on valunut taivaasta käsin.

Elina pitää rippileireistä ja rukoilee joka kesä vain lyhyttä hellejaksoa, sillä rannat ja auringon käristys eivät ole Elinan kavereita. Dramaattiset musikaalikappaleet ja D&D-roolipeliin tutustuminen ovat mielenpäällä usein vapaalla ja välillä hän ehtii kasaamaan ystäviä myös pakenemaan escaperoomeista tai pelaamaan lautapelejä.

Taizé on jees ja tuohukset tuoksuu hyvältä. Yläkoulut saapi ottaa yhteyttä Elinaan oli kyse morottamisesta, oppituntipaketeista, koulupäivystyksen aloittamisesta tai muusta.