Johann Sebastian Bachin kantaattijumalanpalvelukset Maarian kirkossa 2022-2023

Maarian kirkossa alkaa 1. adventtisunnuntaina, 27.11.2022, Bachin kirkkokantaattien sarja. Sarjaan kuuluu seitsemän kantaattia sekä Johannespassio, jotka kaikki esitetään Maarian kirkossa vuoden aikana.

Johann Sebastian Bach (1685–1750) sävelsi lukuisia kirkollisia kantaatteja, joita esitettiin nimenomaan jumalanpalvelusten yhteydessä. Niinpä myös Maariassa teokset kuullaan kantaattijumalanpalveluksissa, joista ensimmäinen siis on Maarian kirkossa 1. adventtina klo 10. Jumalanpalvelus on myös YLEn radiokirkko, joten sitä voi kuunnella suorana YLE Radio 1:stä.

Bach sävelsi kantaattinsa käytössä olleitten koraalien pohjalle. Niinpä adventtina jumalanpalveluksessa kuultava BWV 62 pohjaa koraaliin ”Nun komm der Heiden Heiland”, jonka tekstit ovat Martti Lutherin käsialaa, ja melodia 1100-luvun käsikirjoituksesta. Kantaateissa soivat siis vuosisataiset perinteet.

Ajatus kantaattisarjaan tuli alun perin kuoronjohtaja, musiikinopettaja ja Maarian seurakunnan jäsen Timo Lehtovaaralta, ja hän onkin tiiviisti mukana suunnittelemassa sarjaa yhdessä Maarian kirkkomuusikoiden kanssa. Sarjaan on saatu rahoitusta mm. Suomen Kulttuurirahastolta. Kanttorien, Verbum Sonans -kamarikuoron ja CCI-poikakuoron lisäksi mukana ovat ainakin Turun konservatorion kamarikuoro, Lauluyhtye D’accord, Puolalan musiikkilukion kuorot, Turun Vanha Musiikki ry, Turun filharmonisen orkesterin soittajia, Turun konservatorion opettajia ja opiskelijoita sekä solisteja niin Turusta, Turun lähistöltä kuin kauempaakin.

Sarjassa esitetään seuraavat teokset:

• 27.11.2022 klo 10 Ensimmäisen adventtisunnuntain kantaattijumalanpalvelus: ”Nun komm der Heiden Heiland” (BWV 62)
  • 5.2.2023 klo 10 Kynttilänpäivän kantaattijumalanpalvelus: ”Mit Fried und Freud ich fahr dahin” (BWV 125)
  • 26.3.2023 klo 10 Marianpäivän  kantaattijumalanpalvelus: ”Herz und Mund und Tat und Leben“ (BWV 147)
  • Hiljaisen viikon ke 5.4.2023 klo 18: Johannespassio (BWV 246)
  • 28.5.2023 klo 10 Helluntain kantaattijumalanpalvelus: ”Wer mich liebet, der wird mein Wort halten” (BWV 59)
  • 24.9.2023 klo 10 ”Pikku pääsiäisen” kantaattijumalanpalvelus: ”Wer weiß, wie nahe mir mein Ende” (BWV 27)
  • 4.11.2023 klo 10 Pyhäinpäivän kantaattijumalanpalvelus: ”Ich habe genug” (BWV 82)
  • 3.12.2023 klo 10 Ensimmäisen adventtisunnuntain kantaattijumalanpalvelus: ”Nun komm der Heiden Heiland” (BWV 61)

Tilaisuudet ovat Maarian kirkossa. Kaikkiin kantaattijumalanpalveluksiin on vapaa pääsy.