Virkatodistusten ja sukuselvitysten tilaaminen

Virkatodistuksia on kahdentyyppisiä.

1. Elää-todistukseen merkitään käyttötarkoituksesta riippuen perushenkilötiedot myös puolisosta ja/tai lapsista ja/tai vanhemmista. Todistuksen saa odottaessa. Postitettavat todistukset pyritään tekemään tilauspäivänä.
  2. Sukuselvitysmuotoinen virkatodistus on tietosisällöltään laajempi. Siihen merkitään mm. muuttotiedot ja maininnat puolisosta ja lapsista. Maininnat sisältävät myös elossaolo-merkinnän, mikäli henkilöt ovat kirjoilla ev.lut. seurakunnissa. Tällöin heistä ei tarvitse erikseen tilata virkatodistusta (elää-todistus). Jos henkilöllä ei ole lapsia, todistukseen merkitään vanhemmat ja sisarukset.

Sukuselvitystä tarvitaan yleisimmin perunkirjoitukseen ja muuhun kuolinpesän asioiden hoitoon. Sukuselvitys ei ole sama asia kuin sukututkimus. Sukuselvityksillä on toimitusaika.

Valtakunnalliset sukuselvitykset

Turun alueellisessa keskusrekisterissä laaditaan sukuselvitykset/virkatodistukset valtakunnallisesti niistä henkilöistä, joiden seurakuntajäsenyys on tai on viimeksi kirkkoon kuuluessa ollut meidän alueellisen keskusrekisterimme seurakunnassa.

Alueelliseen keskusrekisteriimme kuuluvat seuraavat seurakunnat:

• Kaarinan seurakunta (myös Kuusiston seurakunta)
  • Kustavin seurakunta
  • Laitilan seurakunta
  • Liedon seurakunta (myös Auran ja Tarvasjoen seurakunnat)
  • Maarian seurakunta
  • Maskun seurakunta (myös Lemu-Askaisten seurakunta)
  • Merimaskun seurakunta
  • Mynämäen seurakunta (myös Karjalan ja Mietoisten seurakunnat)
  • Naantalin seurakunta (myös Velkuan seurakunta)
  • Nousiaisten seurakunta
  • Paattisten seurakunta
  • Piikkiön seurakunta
  • Raision seurakunta
  • Ruskon seurakunta (myös Vahdon seurakunta)
  • Rymättylän seurakunta
  • Someron seurakunta (myös Somerniemen seurakunta)
  • Säkylä-Köyliön seurakunta
  • Taivassalon seurakunta
  • Turun Henrikinseurakunta
  • Turun Katariinanseurakunta
  • Turun Martinseurakunta (myös Kakskerran seurakunta)
  • Turun Mikaelinseurakunta
  • Turun tuomiokirkkoseurakunta
  • Åbo svenska församling

Aluekeskusrekisterit ja niihin kuuluvat seurakunnat (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Lakkautettujen seurakuntien jäsentiedot ja DVV

Rajan taakse jääneiden lakkautettujen seurakuntien osalta sukuselvitys tilataan Kansallisarkistosta. (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.) Mikäli henkilö ei ole kuulunut seurakuntaan, tilataan sukuselvitys siltä ajalta Digi- ja väestötietovirastosta (DVV). (Linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.)

Virkatodistuksen saa tarvittaessa usealla kielellä

Virkatodistuksia saa suomen- ja ruotsinkielisenä. Tarvittaessa virkatodistuksen saa monikielisellä lomakkeella, jolloin todistuksen saa suomen- ja ruotsinkielen lisäksi englanniksi, saksaksi tai ranskaksi. Sukuselvityksiä saa vain suomen- ja ruotsinkielisinä.

Lisätietoja sukuselvityksistä p. 040 341 7222
Ruotsinkieliset tiedustelut p. 040 341 7229

Virkatodistuksen tilaaminen

Tilauksen voi tehdä Tilaa Virkatodistus -verkkopalvelussa, puhelimitse tai käymällä Turun alueellisen keskusrekisterin palvelupisteessä. Emme vastaanota tilauksia sähköpostitse. Valmis virkatodistus lähetetään postitse, salatulla sähköpostilla tai sen voi noutaa keskusrekisteristä.

Tilaa virkatodistus-palvelu käyttää suojattua yhteyttä. Tunnistautumista varten tarvitset pankkitunnukset tai mobiilivarmenteen. Yritys- ja organisaatiotilaajat tarvitsevat käyttäjäkohtaisen Suomi.fi -yritysvaltuutuksen.

Linkki johtaa toiselle Tilaa virkatodistus -sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa.

Asiointi ja yhteystiedot

• Alueellisen keskusrekisterin käyntipalvelu on avoinna arkisin 9–14. Flunssaoireisena ei saa asioida. Puhelinpalveluaika on ma–pe klo 9–15.

• Puhelin: 040 341 7222
  • Sähköposti: turku.keskusrekisteri@evl.fi
  • Käyntiosoite: Eerikinkatu 3, Turku, 1.krs
  • Postiosoite: Turun alueellinen keskusrekisteri, PL 922, 20101 TURKU
Vanhoja kirkonkirjoja hyllyssä.

Virkatodistuksen hinta

Virkatodistusten hinnat muuttuivat 1.3.2023 alkaen kirkkohallituksen 24.1.2023 tekemän päätöksen mukaan.

Virkatodistusten hinnasto (linkki vie Suomen evankelis-luterilaisen kirkon sivustolle)