Hyppää sisältöön

Selkosivut

Olet Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän selkokielisillä nettisivut. Täältä löydät tietoa seurakunnista ja seurakuntiemme toiminnasta.

Nämä sivut on kirjoitettu selkokielellä. Selkokieltä on helppo lukea.

Kirkon jäsen voi

  • osallistua itsenäisenä jäsenenä seurakunnan toimintaan
  • mennä naimisiin kirkossa
  • saada lapselleen kasteen
  • olla kummi
  • äänestää kirkon vaaleissa.

Kirkkoon liittyminen

Kun haluat liittyä kirkkoon, käy seurakuntasi kirkkoherranvirastossa.

 Voit myös täyttää lomake internetissä osoitteessa liitykirkkoon.fi.

  • Jos liityt kirkkoon ensimmäistä kertaa, sinut kastetaan. Suomessa monet lapset kastetaan vauvana ja heistä tulee jo silloin kirkon jäseniä.
  • Jos olet joskus eronnut kirkosta, sinua ei kasteta uudelleen. Riittää, kun kerrot, että haluat liittyä uudestaan kirkkoon.
  • Jos haluat kuulua evankelis-luterilaiseen kirkkoon, et voi samalla kuulua johonkin toiseen kirkkoon. Jos olet aikaisemmin saanut kristillisen kasteen, sinua ei kasteta uudelleen.

Jos haluat erota kirkosta, kannattaa ensin keskustella asiasta papin tai diakoniatyöntekijän kanssa. Kirkosta voit erota joko kertomalla asiasta kirkkoherranvirastossa tai mille tahansa maistraatille.