Kakskerran kirkko

Kakskerran kirkko.

040 341 7497 vahtimestari

040 341 7422 varaukset, muut kuin vihkimiset ja kasteet

Kakskerran kirkko on yksi Turun Martinseurakunnan kolmesta kirkosta.

Aukioloajat ja tilavaraukset

Kakskerran kirkko on avoinna tapahtumien yhteydessä ja sopimuksen mukaan. Kakskerran kirkkoa vihkimisiä ja kasteita varten voi varata varauspalvelustaMuita tilaisuuksia varten voi kysyä muita seurakuntatiloja Martinseurakunnan seurakuntasihteeriltä, puh. 040 341 7422.

Kakskerran kirkko juhlatilana

Merenrannalla sijaitseva Kakskerran kirkko on kesäisin suosittu vihkikirkko. Hyvän akustiikan takia kirkossa järjestetään myös konsertteja.

Kirkkosaliin mahtuu 240 henkilöä.

WC sijaitsee huoltorakennuksessa.

Historia

Tarina kertoo, että Kakskerran asukkaat saivat saarensa rannasta valtaisan kalansaaliin 1686. Se nähtiin Jumalan merkkinä: tähän rakennetaan kirkko. Saadut sata tynnyriä lahnaa myytiin Turun torilla. Tuloilla perustettiin kirkon rakennusrahasto. Kuningas myönsi rakentamiseen luvan 1693, mutta seuraavina vuosikymmeninä sota- ja katovuodet rusikoivat saarelaisia. Kirkon hallintokaan ei lämmennyt hankkeelle.

Oli vaivalloista kulkea vesitse mantereelle Kaarinan emäkirkkoon. Saaren jumalanpalveluksia järjestettiin vain suurina juhlapyhinä Brinkhallin kartanossa. Jälleen käännyttiin kuninkaan puoleen, ja uusi rakennuslupa heltisi 1764.

1700-luvulla rakennettiin kustannuksiltaan edullisia puukirkkoja, mutta niukkuudesta huolimatta saarelaiset halusivat kivikirkon. Tärkeä tukija oli kartanon isäntä Henrik Johan Krey. Kakskertalaiset tekivät päivätöitä kirkon rakennustyömaalla.

Yksi vuosisadan harvoista kivikirkoista nousi kartanon maille suojaisan salmen rannalle. Sinne oli hyvä saapua kirkkoveneillä saaristosta. Kirkko vihittiin joulukuussa 1769, vaikkakin keskeneräisenä.

Parkkipaikat

Kakskerran kirkolla on oma parkkipaikka autojen pysäköintiä varten. Lisäksi kirkkoon pääsee julkisilla kulkuvälineillä, joiden aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Turun kaupungin palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).

Esteettömyys: merkittäviä esteitä

• ovet raskaat, kirkkomaalla portteja
  • alttarille portaat
  • ei inva-WC:tä