Rukous yhteiselle elämänmatkalle

Samaa sukupuolta olevalle avioparille voidaan järjestää juhlava rukoushetki yhdessä papin tai muun kirkon työntekijän ja läheisten kanssa.

Rukous avioliiton solmineiden puolesta ja kanssa on kristittyjen tapa pysähtyä Jumalan hyväksyvän ja rakastavan katseen alle kaikissa elämäntilanteissa. Rukouksessa kiitetään Jumalaa rakkaudesta ja elämän lahjoista sekä pyydetään aviopuolisoille voimaa kunnioittaa toisiaan. Tilaisuus voidaan järjestää kirkossa tai muussa paikassa.

Tässä hetkessä olemme koolla Jumalan kasvojen edessä ja rukoilemme Teidän avioliittonne ja yhteisen elämänmatkanne puolesta. Pyydämme hyvän Jumalan siunausta kaikkiin vaiheisiinne ja hetkiinne. Luotamme siihen, että Jumala on läsnä tässä hetkessä.

Rukoushetkelle ei ole olemassa virallista kaavaa, mutta pappi tai muu kirkon työntekijä voi rukoilla vapaasti tai käyttää kirkon rukousperinteeseen kuuluvaa aineistoa. Pariskunta voi miettiä yhdessä kirkon työntekijän kanssa sopivaa tapaa toteuttaa juhlahetki.

Kulkekaa iloiten. Toimikaa toisianne kunnioittaen. Eläkää toisiinne luottaen. Jumala on kanssanne!

Siirry tarkastelemaan ehdotusta rukoukseksi samaa sukupuolta olevien avioparien juhlaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Avioparin kädet. Kuvituskuva.

Haluatko varata kirkon, papin tai kanttorin? Ota yhteyttä varauspalveluun

Esteiden tutkinta ja kuulutukset

Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Siten varmistetaan, ettei kihlakumppaneilla ole Suomen avioliittolaissa mainittuja esteitä avioliiton solmimiselle. Siirry lukemaan lisää esteiden tutkinnasta.