Ylösnousemuskappeli

Vaalea, moderni rakennus mäntyjen keskellä.

Hautausmaantie 21, 20720 Turku

040 341 7530 vahtimestari

040 341 7253 siunaustilaisuudet ja uurnanlaskut (puhelinaika 9.00-14.00)

200

Arkkitehti Erik Bryggmanin suunnittelema Ylösnousemuskappeli Turun hautausmaalla on yksi Suomen tunnetuimmista kirkkorakennuksista. Sitä käyvät ihailemassa mm. monet arkkitehtiryhmät eri puolilta maailmaa.

Aukioloajat ja tilavaraukset

Ylösnousemuskappeli on avoinna hautauksia varten ja tapahtumien yhteydessä. Kappeli on suljettu sunnuntaisin ja maanantaisin. Kirkollisten toimitusten vuoksi vierailuaika tulee varmistaa etukäteen puhelimitse Ylösnousemuskappelin vahtimestarilta numerosta 040 341 7530.

Ylösnousemuskappeliin kuuluu kappelisali, siipirakennus omaisten huoneineen ja toimistotiloineen sekä ruumishuone, jonka avoin porttikäytävä erottaa kappelista.

Hautajaisissa

Ylösnousemuskappelissa omaiset voivat seurakuntien hautatoimistossa asioidessaan sopia kappelin koristelusta. Jos koristelusta ei sovita erikseen, on Ylösnousemuskappelin alttarilla yleensä orkideoita. Näin ollen kappelikoristelu voi siis vaihdella.

Konserttien ja konfirmaatioiden pitopaikkana

Ylösnousemuskappeli on vuosikymmenten mittaan toiminut myös konserttien pitopaikkana. Bryggmannin arkkitehtonisessa helmessä ovat päässeet ripille Henrikinseurakunnan nuoret, kun Henrikinkirkko oli laajennuksen vuoksi remontissa. Vuonna 2021 Kaarinan seurakunta järjesti rippikoululaisten konfirmaatiot Ylösnousemuskappelissa, sillä Kaarinan kirkon kirkkosali toimi Kaarinan kaupungin toiveesta rokotuskeskuksena, jossa kaupunkilaisia rokotettiin koronavirusta vastaan.

Historia ja arkkitehtuuri

Ylösnousemuskappelia voidaan kutsua kokonaistaideteokseksi, jossa valaisimet, kynttilänjalat ja kaikki yksityiskohdat ovat samaa muotokieltä. Arkkitehtuurin ystäville kappeli on elämys.

Rakentaminen aloitettiin keväällä 1939, mutta talvisota keskeytti työt. Kaatuneitten kohtalo ja omaisten tuska vaikuttivat Bryggmaniin ja kappelin yksityiskohtien suunnitteluun. Hän halusi kappelin lohduttavan kuoleman ja surun murtamia.

Ylösnousemuskappeli valmistui jatkosodan aattona, keväällä 1941. Siitä tuli kansainvälisesti tunnettu ja sitä pidetään Pohjoismaiden kauneimpana kappelina.

Ylösnousemuskappelissa on Erik Bryggmanin tyylin mukaisesti luonto keskeisessä asemassa. Kappeli on suunniteltu mukautumaan sitä ympäröivään luontoon. Myös rakennuksen sisustassa säilyy yhteys luontoon. Suuren salin yhtenäinen lasiseinä avartaa huonetta ulkopuolella olevaan mäntymetsään. Puiden latvustojen läpi siivilöityvä valo luo kappeliin harrasta kauneutta. Hienostuneet yksityiskohdat ja rikas monikerroksellinen symboliikka täydentävät tunnelmaa. Turkulaiset taiteilijat Jussi Vikainen ja Ennu Oka ovat tehneet kappelin hiekkakivireliefit ja muut kuvanveistotyöt.

Ylösnousemuskappelissa on erinomainen akustiikka, joka sopii hyvin laulumusiikille. Kappelissa on kaunisääniset suomalaiset urut vuodelta 1958. Niissä on kaksi sormiota sekä 27 äänikertaa ja 3 siirtoäänikertaa.

Parkkipaikat

Ylösnousemuskappelin läheisyydessä on pysäköintialue autoille. Siunauskappeli on Hautausmaantien varrella ja sinne pääsee hyvin myös julkisilla kulkuvälineillä. Aikataulu- ja reittitiedot löytyvät Turun kaupungin palvelustaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki johtaa ulkopuoliselle sivustolle ja aukeaa uudessa ikkunassa).

Esteettömyys: esteetön varauksin

• esteetön pysäköinti (pyydä lupa ajaa kappelin eteen väliaikaisesti), parkkipaikka etäällä kappelista
  • esteetön pääsy ulkoa eteiseen ja kappelitilaan
  • helppo pääsy näkövammaisille
  • induktiosilmukka kuulovammaisille
  • inva-WC yleisötiloista erillään, kulku salin vasemmalta sivulta. Reitillä portaat, joissa invahissi.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc