Hyppää sisältöön

Selkorukouksia

Tästä löydät rukouksia elämän eri tilanteisiin. Jumalalle voit kertoa niin ilot ja surut. Rukouksessa saamme olla hetken Jumalan kanssa kahdestaan. Aina voit rukoilla "Isä meidän"- rukouksen sanoin.

Isä meidän, joka olet taivaissa.
Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi.
Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille,
jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen,
vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

Alta löydät selkokielisiä rukouksia eri tilanteisiin. Rukoukset on tehnyt vammaistyön diakoniatyöntekijä Tanja Rantapere. Niitä voit vapaasti käyttää.

Rukous koronan keskellä

Rakas Jumala,

Anna minulle voimia jaksaa koronan keskellä.

Olen väsynyt rajoituksiin.

Anna minulle kärsivällisyyttä olla kotona.

Kiitos läheisistä, jotka pitävät minuun yhteyttä puhelimitse ja viestein.

Minulla on ikävä ystäviä ja sukulaisia.

Anna minulle ja läheisilleni terveyttä.

Ole heidän kanssaan, jotka ovat sairaana.

Auta minua huomaamaan asiat, jotka ovat hyvin.

Pidän minusta huolta. Ole turvani. Aamen.

Rukous sairaana

Jumala, tänään olen kipeä.

Ota sairaus pois.

Anna minulle kärsivällisyyttä levätä, jotta voin parantua.

Vahvista minua ja tee minut terveeksi. Aamen

Rukouksia 

Tänään sytytän kynttilän.

Sen liekki ja lämpö muistuttaa sinusta.

Sinä rakastat minua ja siunaat minua.

Kiitos, että olet kanssani. Aamen.

 

Rakas Jumala, kiitos että sinä olet luonut minut.

Olen upea ja arvokas. Sinä rakastat minua.

Opeta meitä huomaamaan, että kaikki ovat arvokkaita.

Kiitän sinua, että sinun silmissäsi olen ihme. Aamen.

 

Kiitos, Taivaan Isä, että varjelet minua silloinkin, kun nukahdan.

Sinä valvot ja suojaat minua, kun olen unessa.

Poista pahat unet ja anna hyvä lepo. Aamen.

 

Rakas Jumala, kiitos ihanista asioista.

Kiitos yllätyksistä.

Kiitos, että tahdot minulle hyvää.

Tänään on tapahtunut iloisia yllätyksiä.

Kiitos sinulle niistä. Aamen.

Rukouksia arjen keskelle

Jumala, siunaa kotini.

Anna sen olla turvallinen paikka.

Anna sen olla paikka, jossa on hyvä levätä.

Kiitos, että kodissani saan olla perheen ja ystävien kanssa.

Suojaa meitä kaikkia.

Siunaa koko elämäni. Aamen.

 

Rakas Jumala, tänään olen kiitollinen.

Kiitän kaikesta hyvästä, mitä olet antanut.

Kiitän ruuasta, vaatteista, ystävistä ja kodista.

Minulla on hyvä olo. Kiitos, että saan kiittää sinua.

Muistuta minua aina kiittämään kaikesta hyvästä.

Tänään on hyvä päivä. Aamen

 

Taivaan Isä, siunaat meitä.

Kiitos, kun lähetät enkeleitä kulkemaan vierelläni.

Saan kulkea sinun suojassasi.

Johda askeleeni joka hetki.

Ole mukana päivän töissä ja puuhissa. Aamen

Kun arki ahdistaa

Rakas Jumala,

Minusta tuntuu, että minun pitäisi rukoilla.

En löydä sanoja sille, mitä haluaisin kertoa.

Tänään olen tässä vain hiljaa.

Onneksi sinä kuulet ajatukseni. Aamen.

 

Hyvä Jumala, tänään on tapahtunut kaikkea.

Sinä tiedät, miltä minusta nyt tuntuu.

Kiitos, että autat minua, kun selvitän vaikeita asioita.

Anna niiden selvitä parhain päin. Aamen.

 

Jumala, sinä näet, että minulla on paha olla.

Olin ilkeä. Riitelin ja huusin.

Minä sanoin pahasti enkä välittänyt toisesta.

Nyt minulla on kurja olo.

Auta minua pyytämään anteeksi.

Opeta minua antamaan anteeksi. Haluan olla taas iloinen.

Kiitos kun sain kertoa pahan oloni sinulle. Aamen