Hyppää sisältöön

Kastejuhla eli Ristiäiset

Kaste – lapsen ensimmäinen oma juhla.

Kaste on kirkon pyhä toimitus eli sakramentti. Kaste perustuu Jeesuksen käskyyn. Kasteessa Jumala ottaa lapsen omakseen. Kasteessa lapsesta tulee seurakunnan ja kirkon jäsen.

"Minä olen ihme, suuri ihme ja kiitän sinua siitä." (Psalmi 139)

Pappi siunaa lapsen kasteessa.

Kasteessa pyydämme lapselle hyviä asioita: siunausta, turvaa ja rakkautta. Lapsi tarvitsee niitä koko elämän ajan. Kastejuhlaa vietetään yleensä lähimpien sukulaisten ja ystävien kanssa.

Kastettavalla on oltava vähintään yksi kummi. Kummeja voi olla useampikin. Kummien pitää olla luterilaisen kirkon jäseniä, jotka ovat käyneet rippikoulun ja konfirmoitu. Kummit voivat toimia kastetilaisuudessa todistajina.

Kastetilaisuuden valmistelu

Kastejuhlan järjestämisen voit aloittaa ottamalla yhteyttä varauspalveluun. Voit ottaa yhteyden myös tuttuun pappiin. Kastejuhlan voit pitää kodissasi, isovanhempien luona, seurakunnan tiloissa, kirkossa tai jossain perheellesi tärkeässä paikassa.

Voit varata kastepapin tai seurakunnan tilan kastetta varten seurakuntien varauspalvelusta: 

puh. 040 341 7011 (suomeksi) tai 040 341 7012 (ruotsiksi).

Varaa kastepappi verkossa 

Verkossa varaaminen onnistuu taas. Kasteita voidaan järjestää jälleen kotona tai seurakunnan tiloissa. Suositamme seurakunnan tiloissa edelleen maskin käyttöä.

Voit varata kasteen sähköisen varauspalvelun kautta. Tällöin varauksen voi tehdä vain sunnuntaipäiviin. Sähköistä varausta kokeileville annamme pienen lahjan. Muita aikoja voit tiedustella puhelimitse varauspalvelusta.

Jatkossakin voit aina soittaa tai tulla käymään varauspalveluumme:

  • avoinna ma–pe klo 8–15.45 Eerikinkatu 3, 1. krs, Turku
  • puhelinpalveluaika klo 9–15 numerossa 040 341 7011 (suomeksi) ja 040 3417 012 (ruotsiksi)

Alla olevien linkkien kautta voit ottaa yhteyttä:

Seurakuntakodin voit varata juhlapaikaksi suoraan vahtimestarilta. Osa tiloista voi olla maksullisia. Vahtimestarien yhteystiedot löydät seurakuntakotien sivuiltaLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (linkki vie yhtymän sivuille, jotka ei ole selkokieliset)

Vinkki! Turun ja Kaarinan seurakuntien jäsenet saavat seurakunnan tilan kastetilaisuuksiin ilmaiseksi. Ilmainen aika on kolme tuntia. Tarjous koskeen useimpia tiloja. Muutama tila on aina maksullinen.

Nimen valinta

Etu- ja sukunimeä koskeva lainsäädäntö uudistui vuoden 2019 alusta. Lapsella saa olla korkeintaan neljä etunimeä. Sukunimen valinnassa vanhemmilla on entistä enemmän vaihtoehtoja.

» Lue lisää nimen valinnastaLinkki avautuu uudessa välilehdessä (linkki vie pois selkokielisiltä sivuilta)