Hyppää sisältöön

Esteiden tutkinta ja kuulutukset

Avioliiton esteiden tutkinta tehdään kaikille avioliittoon aikoville pareille. Sillä varmistetaan, ettei avioliiton solmimiselle ole laissa mainittuja esteitä (avioliittolaki).

Esteitä ovat

  • voimassa oleva avioliitto tai rekisteröity parisuhde
  • läheinen sukulaisuus
  • alle 18 vuoden ikä

Esteidentutkintapyyntö

  • Esteidentutkinta on aloitettava viimeistään viikko (7 päivää) ennen vihkimistä.
  • Esteidentutkintaa voit pyytää
    • siltä seurakunnalta, jonka jäseniä avioliittoon haluavat ovat
    • tai siltä seurakunnalta, josta toinen avioliitoon haluavista on
    • tai maistraatista.
  • Tutkinnasta saat esteettömyystodistuksen.
  • Kun todistus esteiden tutkinnasta on valmis, voit noutaa sen keskusrekisteristä. Todistus voidaan myös postittaa, jos näin sovitaan.
  • Todistus on voimassa 4 kuukautta.
  • Todistus annetaan vihkijälle.

Voitte siis käydä yhdessä tulevan aviopuolison kanssa keskusrekisterissä. 

Turussa paikka on seurakuntien toimitalolla (Eerikinkatu 3). 

 

Siellä täytätte lomakkeen, jolla pyydetään esteidentutkintaa. 

Jos haluatte, voitte tehdä tämän myös internetissä tai postitse. 

 

» Sähköinen esteidentutkinta

Tulostettava esteiden tutkinnan pyyntölomake

Kuulutukset

Tulevalta avioparilta kysytään myös avioliittoaikomuksesta. Tällöin sovitaan milloin ja missä kuulutukset julkaistaan. Kuulutukset voidaan ilmoittaa seurakunnan jumalanpalveluksessa, seurakunnan lehdessä tai verkkosivuilla. Kuulutusten julkaisun voi myös kieltää.

Perinteisesti vihkiparin avioliittoaikomus eli kuulutukset luetaan sunnuntain jumalanpalveluksessa. Seurakunta rukoilee avioliiton puolesta.  Usein avioliittoon aikova pari osallistuu jumalanpalvelukseen. Myös sukulaisia voi tulla paikalle.

Jos esteidentutkinta on tehty internetissä, otetaan tulevaan vihkipariin yhteyttä. Tällöin sovitaan myös kuulutuksista.

Jos esteidentutkinta on tehty maistraatissa, kuulutuksista on sovittava erikseen. Täyttäkää oheinen kuulutuspyyntölomake. Ja toimittakaa se yhdessä esteidentutkintatodistuksen kopion kanssa keskusrekisteriin.

HUOMIO! Turun ja Kaarinan srk-yhtymän seurakunnissa ei lueta tai julkaista avioliittoon vihittyjä. 

KuulutuspyyntölomakeLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Ruotsinkielinen kuulutuspyyntölomake (Åbo svenska församling)

Postitusosoite lomakkeita varten

Voit täyttää lomakkeet myös kotona. Tällöin sinun tulee täyttää nämä kaksi lomaketta: 

  • avioliiton esteidentutkinnan pyyntölomake  
  • kuulutuspyyntölomake  

Avioliiton esteiden tutkinnan pyyntölomakkeeseen tarvitaan kahden todistajan allekirjoitukset. 

Lähetä molemmat lomakkeet osoitteeseen: 

  • Turun alueellinen keskusrekisteri / avioliittoasiat, PL 922, 20101 Turku.
  • Åbo svenska församling, PB 922, 20101 Åbo

Sukunimen valinta

Etu- ja sukunimeä koskeva lainsäädäntö uudistui vuoden 2019 alusta. Sukunimen voi valita nyt jonkin verran vapaammin kuin ennen. Voi kysyä asiasta tarkemmin vihkipapilta.

Löydät lisää tietoa alla olevien linkkien kautta. Huomioithan, että ne vievät pois näiltä selkosivuilta.

Lisätietoja täältä: