Kuoleman kohdatessa

Kuolema on aina yllättävä. Suru vie voimavaroja.

Omaiset huolehtivat hautaukseen liittyvistä asioista. Kuolemaan ja hautaamiseen liittyy paljon tunteita. Kristinuskon mukaan kuolema ei ole kaiken loppu.

Uskomme ylösnousemukseen. Siksi hautajaisiin liittyy myös toivoa. Meillä on toivo ylösnousemuksesta. Meillä on toivo taivaaseen pääsemisestä.

Pappi tekee hiekasta ristin arkun päälle.

Tarvitsetko tukea suruun?

Voi tutustua myös Surusta  selviää- opasvihkoon.  Opas on selkokielinen ja kuvitettu. Se on tarkoitettu keskustelun tueksi, kun jutellaan surusta. Siitä löytyy myös hyvä kuvia tunteiden ilmaisun tueksi. Oppaan on tehnyt vammaistyön diakoniatyöntekijä Tarja Muurinen.

Opas löytyy Papunetistä alla olevan linkin kautta

Papunet/ Elämän käännekohdat - Surusta selviää-opas

Hautausjärjestelyt Turun ja Kaarinan seurakunnissa

Hautausjärjestelyt voivat olla osa omaisen surutyötä. Hautausjärjestelyt kannattaa aloittaa ottamalla yhteyttä joko seurakuntayhtymän hautatoimistoon tai yksityiseen hautaustoimistoon.

Seurakuntayhtymän hautatoimistonLinkki avautuu uudessa välilehdessä kanssa voi sopia seuraavista hautausjärjestelyihin liittyvistä asioista:

• Tilaisuuden ajanvaraus
  • Kappelin tai kirkon varaaminen
  • Hautapaikan valinta
  • Vainajan siunaukseen papin ja kanttorin varaus
  • Hautatiedot, hautaoikeus ja uuden hautapaikan lunastus
  • Uurnanlaskun ajanvaraus
  • Hautaushinnat
  • Siunauskappeleiden erikoiskoristelut
  • Hautaus muistolehtoon
  • Tuhkan sirottelu

Hautatoimistoon voi tulla, vaikka lääkäri ei vielä olisi kirjoittanut hautauslupaa.

Seurakuntayhtymän hautatoimisto

Seurakuntayhtymän hautatoimisto sijaitsee seurakuntien toimitalossa osoitteessa Eerikinkatu 3. Hautatoimisto on auki arkisin maantaista perjantainhin klo 9-14.00.

Toimistoon voi olla yhteydessä:

• puhelimitse 040 341 7253 (Puhelinaika klo 9–14)
  • sähköpostitse turku.hautatoimi@evl.fi.

Hautausoppaasta apua järjestelyihin

Tukea suruun ja hautaukseen liittyviin käytännön järjestelyihin saat Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hautausoppaasta. Oppaan saa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän hautatoimistosta (Eerikinkatu 3). Voit myös  ladata hautausoppaan tästäLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (Opas ei ole selkokielinen.)

// ]]>