Vihkikirkon, papin ja kanttorin varaaminen

Vihkiminen tapahtuu usein kirkossa. Vihkiminen voi tapahtua myös kodissa, kappelissa tai muussa sovitussa paikassa. Vihkipaikka voi vaikuttaa siihen, millainen musiikki tai muu ohjelma tilaisuuteen sopii.

Vihkitilaisuuden varaaminen kannattaa tehdä ajoissa. Jos haluat häät kesä-syyskuun välille, sinun on tehtävä vihkipaikan varaus jo edellisen vuoden toukokuussa. Vihkipaikat varataan nopeasti. Myös papit ja kanttorit ovat varattuja tiettyinä aikoina. Kesälauantait ovat suosituimpia.

Vihkivaraukset 2024-2025

Voit varata vihkiaikoja tällä hetkellä 31.5.2025 asti.

Kesän 2025 lauantaipäivien vihkiaikoja kirkkoihin voit toivoa 29.4.–12.5.2024 aikana sähköisessä asiointipalvelussa. Tämän jälkeen varatut vihkiajat jaetaan niitä toivoneiden kesken.

Vapaaksi jääneet vihkiajat ajalla 1.6.–30.9.2025 tulevat varattaviksi 3.6.2024.

Vihkivarauksen voi tehdä soittamalla seurakuntayhtymän varauspalveluun tai tehdä varauksen sähköisen asioinnin kautta.

Vihkimisaika?

Vihkitoimitusten aloitusajat lauantaisin ovat kello 14.00, 14.45, 15.30, 16.15, 17.00 ja 17.45. Turun tuomiokirkossa viimeisin vihkiminen voidaan aloittaa  kello 17.00.

Vihkimisiä järjestetään myös muina viikonpäivinä. Arkisin vihkiajat ovat 15.30, 16.15, 17.00 ja 17.45. Näistä voi kysyä suoraan varauspalvelusta.

Varaa vihkiminen näin

• Tee vihkivaraus Turun ja Kaarinan seurakuntien kirkkoon tai kappeliin soittamalla varauspalveluun.
    • varauspalvelu, p. 040 3417 011
    • käymällä varauspalvelussa (Eerikinkatu 3, Turku). Avoinna maanantai–perjantai 9–14
    • varausta ei voi tehdä sähköpostitse
  • Kerro varausta tehdessäsi, jos haluat vihkitoimituksen kaksikielisenä tai viettää ehtoollista vihkitilaisuudessa (morsiusmessu).
  • Muista! Vihittävien henkilötunnukset kysytään varauksen yhteydessä.

Turun ja Kaarinan seurakuntien jäseniltä ei peritä maksua vihkimisistä yhtymän kirkoissa. Muiden seurakuntien jäseniltä vihkitilaisuudesta kirkoissa peritään 120 euron tilavuokra.

Tutustu Turun ja Kaarinan seurakuntien kirkkoihin

Kirkot ja kappelit tarjoavat erilaisia ympäristöjä vihkimiseen. Kirkkoihin voit tutustua etukäteen. Voit käydä tutustumassa tilaan esimerkiksi sunnuntain jumalanpalveluksien yhteydessä. Alla kirkkojen esittelyt. Kaikki alla olevat linkit vievät pois selkosivuilta.

Muita paikkoja:

// ]]>