Muuta hautaukseen liittyvää

Hautausmaat

Turkulainen ja kaarinalainen voi tulla haudatuksi mille tahansa Turun ja Kaarinan hautausmaista. Hautausmaihin voit tutustua täällä.Linkki avautuu uudessa välilehdessä (Oheinen linkki vie pois näiltä selkosivuilta yhtymän sivuille.)

Yksityiset hautaustoimistot

Liikeyrityksinä toimivat yksityiset hautaustoimistot huolehtivat mm.

• vainajan kuljetuksista
  • myyvät arkkuja ja uurnia
  • hoitavat monet muutkin omaisten pyytämät hautaukseen liittyvät asiat

Jos omaiset eivät halua itse hoitaa siunaukseen liittyviä varauksia, voi nekin jättää hautaustoimiston tehtäväksi.

Hautamuistomerkki

Hautauksen jälkeen sukuhaudalle voidaan asentaa muistomerkki. Muistomerkin pystyttämiseen, muuttamiseen, vaihtamiseen ja pysyvään poistamiseen yhtymän hautausmailla tarvitaan seurakuntayhtymän hautaustoimelta kirjallinen lupa.

Lupaa ei tarvita, jos haudalla jo olevaan muistomerkkiin lisätään viimeksi haudatun vainajan tiedot ja muistomerkkiin ei tehdä muita muutoksia. Jos hankit muistomerkin hautaustoimiston tai hautakiviliikkeen kautta, hoitavat he yleensä luvan hankkimisen.

Lupa myönnetään, jos muistomerkki täyttää oheisissa muistomerkkiohjeissa esitetyt vaatimukset.

Lupaa varten muistomerkistä on laadittava muistomerkkisuunnitelma. Luvan voi tehdä alla löytyvälle lomakkeelle. Muistomerkkisuunnitelma toimitetaan hyväksyttäväksi hautausmaiden toimistoon:

• sähköpostitse osoitteeseen: turku.huoltokeskus@evl.fi
  • postitse osoitteeseen