Hyppää sisältöön

Vihkimisen edellytykset

Kirkollinen vihkiminen on pyhä toimitus. Se on myös oikeudellinen tapahtuma. Vihkimisen jälkeen puolisot saavat oikeuksia ja velvollisuuksia. Kirkollisen vihkimisen suorittaa pappi. Toimituksessa on oltava kaksi todistajaa.

Kirkollinen vihkiminen on mahdollista, jos puolisot kuuluvat kirkkoon ja he ovat käyneet rippikoulun. Toinen vihittävistä voi olla myös muun kristillisen uskontokunnan jäsen.

Tällaisia uskontokuntia ovat mm.

  • Suomen ortodoksinen kirkko
  • Katolinen kirkko Suomessa
  • Helluntaiseurakunnat
  • Suomen Adventtikirkko
  • Suomen Vapaakirkko
  • Suomen Baptistikirkko

Ennen vihkimistä on tehtävä avioliiton esteiden tutkinta. Sillä varmistetaan, ettei vihkimiselle ole laissa mainittuja esteitä.

Jos kumpikaan vihittävistä ei ole evankelis-luterilaisen kirkon jäsen, ei kirkollinen vihkiminen ole mahdollista. Tällaisessa tilanteessa voidaan tehdä avioliiton siunaaminen.  Siunaaminen voidaan tehdä sen jälkeen, kun pari on vihitty maistraatissaLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Vinkkejä ja linkkejä