Vihkimisen kustannukset

Turun ja Kaarinan seurakuntien jäseniltä ei peritä maksua vihkitilaisuudesta yhtymän kirkoissa. Saat maksutta käyttöösi kirkon, papin ja kanttorin.

» Tutustu Turun ja Kaarinan seurakuntien kirkkoihin (Linkki vie pois näiltä selkosivuilta yhtymän sivuille)

Muiden seurakuntien jäseniltä vihkitilaisuudesta yhtymän kirkoissa peritään 120 euron tilavuokra.

Jos vihkiparin vanhemmista yksi tai useampi on seurakuntayhtymän seurakunnan jäsen, on vihkiminen ilmainen.

Erikoistapauksissa voi tehdä etukäteen seurakuntasihteerille kirjallisen anomuksen maksuvapautuksesta.

Pitämättä jätetystä vihkitilaisuudesta peritään 100 euron peruutusmaksu. Maksua ei peritä, jos tilaisuus on peruttu viimeistään kahta kuukautta aikaisemmin. Peruutusmaksu koskee kaikkia.

Mietitkö pienen budjetin häitä?

Tässä muutama vinkki.

  • Pidä hääjuhlat kotona
  • Pidä juhlat seurakuntatalolla tai pappilassa tai leirikeskuksessa. (Edellä olevat linkit vievät pois näiltä selkosivuilta yhtymän sivuille)
  • Tee tarjoilut talkoilla ystävien ja sukulaisten kanssa. Tai käytä tarjoilualaa ja ravintola-alaa opiskelevien ammattikouluja.
  • Kierrä kirpputoreja ja löydä koristeet sieltä
  • Vuokraa hääasut. Käytä sukulaisten vanhoja juhlavaatteita tai tee ne itse. Muokkaa ne omannäköisiksi!
  • Kerää koristeiksi luonnonkukkia tai käytä oman puutarhan kukkia
  • Hyödynnä koristelussa lasipurkkeja tuikkuastioina tai viinipulloja kynttilänjalkoina
  • Askartele kutsukortit itse
  • Hääkarkkien sijaan:
    • voit leipoa vieraille muistoksi piparkakut
    •  tai antaa kukkasipuleita värssyineen
  • Tee häämatka lähimatkailuna. Tee kesällä saaristokierros tai lähde ruskan aikaan Lappiin vaeltamaan.
  • Pidä häämenoista kirjaa. Näin olet selvillä häihin kuluneista rahoista.
// ]]>