Papin ja vihkiparin tapaaminen ennen vihkimistä

Vihkipari tapaa papin ennen vihkimistä. Tapaamista kutsutaan toimituskeskusteluksi tai vihkikeskusteluksi. Tapaaminen kannattaa sopia hyvissä ajoin.

Vihkiparin ja papin on tärkeää tutustua toisiinsa. Näin vihkitoimituksesta tulee persoonallinen ja lämmin juhla.

Vihkikeskustelulla on monta tarkoitusta

Tapaamisessa keskustelette papin kanssa avioliiton merkityksestä. Samalla käytte läpi vihkimisen kulku. Papin kanssa sovitte myös tilaisuuden yksityiskohdista.

Vihkiparina voitte esittää omia toivomuksia. Yhdessä sovitte esimerkiksi, mitä raamatunkohtia vihkimisessä luetaan.

Vihkimisilmoituslomake

Papille annatte todistuksen tehdystä esteidentutkinnasta. Hän toimittaa kaavakkeen eteenpäin. Keskustelun yhteydessä täytetään alustavasti vihkimisilmoituslomake. Pappi allekirjoittaa sen vihkimisen jälkeen.

Vihkimisilmoituslomakkeseen kirjataan mahdollisen muutos sukunimestä. Papin kanssa voitte pohtia myös puolisoiden sukunimien valintaa.

Vihkimiseen valitaan kaksi täysi-ikäistä todistajaa. Todistajat voivat olla esimerkiksi vihkiparin sukulaisia tai ystäviä. Heidän tulee olla vihkimisessä läsnä.

Vihkitoimituksen harjoitus

Vihkipaikkaan kannattaa tutustua etukäteen. Samalla voitte harjoitella toimituksen kulkua. Harjoituksesta voitte sopia papin kanssa.

// ]]>