Arkkuhautaus vai tuhkaus?

Jos vainaja haudataan arkkuhautaan, arkku kannetaan ulos kappelista tai kirkosta siunauksen päätteeksi.

Kantajia tarvitaan yleensä kuusi. He voivat olla omaisia, miehiä ja/tai naisia. Kantajia voi tilata myös yksityisiltä hautatoimistoilta.

Kun vainaja tuhkataan, arkku useimmiten jätetään kappeliin tai kirkkoon siunaustilaisuuden jälkeen. Hautajaisvieraat jatkavat muistotilaisuuteen.

Tuhkaus tapahtuu Turussa Pyhän Ristin kappelin krematoriossa. Uurna lasketaan hautaan noin kahden viikon kuluttu siunaustilaisuudesta. Uurnanlaskuun pyytää mukaan papin. Uurnahaudalla voidaan viettää pieni rukoushetki. Tuhka voidaan haudata tai sirotella maahan. Sirottelu tarkoittaa tuhkan levittämistä maahan uurnasta. Sirottelu voidaan tehdä myös muuhun valittuun paikkaan esimerkiksi mereen.

Hautauurna.
// ]]>