Kaisa Huhtala Turun arkkihiippakunnan piispaehdokkaaksi

Turun arkkihiippakunnan piispan vaaliin on asetettu virallisesti ehdolle kolme ehdokasta tähän mennessä. He ovat Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen, hiippakuntadekaani Mari Leppänen ja Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala. Ehdokasasettelu päättyy 7. syyskuuta.

Pyhän Katariinan kirkko, kattomaalaus evankelista Matteuksesta. Kuvituskuva.

Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra, teologian lisensiaatti, pappisasessori Kaisa Huhtala (s. 1963) on Turun arkkihiippakunnan piispan vaalin uusin ehdokas. Valitsijayhdistys jätti valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjan tuomiokapituliin 21.8.2020.

Kaisa Huhtala on työskennellyt Porin Teljän seurakunnan kirkkoherrana vuodesta 2011. Hän on Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin pappisasessori toista kolmivuotiskautta. Huhtala on toiminut aiemmin muun muassa Porin ev.lut. seurakuntayhtymän keskusrekisterin johtajana ja kasvatusteologina.

Turun arkkihiippakunnan piispanvaalin ehdokasasettelu alkoi 6.7. ja päättyy 7.9. Ehdokkaan voi asettaa valitsijayhdistys, jonka muodostaa vähintään 30 vaalissa äänioikeutettua henkilöä. Uusi piispa aloittaa virassa 1.2.2021 ja vihitään virkaan 7.2.2021 Turun tuomiokirkossa. Turun arkkihiippakunnan nykyinen piispa Kaarlo Kalliala siirtyy eläkkeelle 31.1.2021.

Aiemmin piispanvaaliin on ilmoitettu ehdolle Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra, teologian maisteri, rovasti Jouni Lehikoinen ja hiippakuntadekaani, teologian ja filosofian maisteri Mari Leppänen. Suostumuksensa ehdokkuuteen on antanut myös Malmin kirkkoherra Heikki Arikka Helsingistä.

(Kirkon viestintä ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 21.8.2020 / AR)

Kuva: Timo Jakonen

Fri Aug 21 19:47:00 EEST 2020