Mari Leppänen ehdolle Turun arkkihiippakunnan piispan vaaliin

Turun arkkihiippakunnan piispan vaaliin on asetettu virallisesti ehdolle kaksi ehdokasta tähän mennessä, Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen ja hiippakuntadekaani Mari Leppänen. Ehdokasasettelu päättyy 7. syyskuuta.

Pyhän Katariinan kirkko, kattomaalaus evankelista Matteuksesta. Kuvituskuva.

Hiippakuntadekaani, teologian ja filosofian maisteri Mari Leppänen (s. 1978) on Turun arkkihiippakunnan piispanvaalin toinen ehdokas. Valitsijayhdistys jätti valitsijayhdistyksen perustamisasiakirjan tuomiokapituliin 12.8.2020.

Mari Leppänen on työskennellyt Turun arkkihiippakunnan tuomiokapitulin hiippakuntadekaanina vuodesta 2019. Leppänen on toiminut aiemmin muun muassa piispan erityisavustajana, seurakuntaavaalien projektipäällikkönä Kirkkohallituksessa sekä pappina Liedon seurakunnassa.

Turun arkkihiippakunnan piispanvaalin ehdokasasettelu alkoi 6.7. ja päättyy 7.9. Ehdokkaan voi asettaa valitsijayhdistys, jonka muodostaa vähintään 30 vaalissa äänioikeutettua henkilöä. Uusi piispa aloittaa virassa 1.2.2021 ja vihitään virkaansa 7.2.2021 Turun tuomiokirkossa.

Aiemmin piispanvaaliin on ilmoitettu ehdolle Turun Mikaelinseurakunnan kirkkoherra Jouni Lehikoinen. Suostumuksensa ehdokkuuteen ovat antaneet myös Porin Teljän seurakunnan kirkkoherra Kaisa Huhtala ja Malmin kirkkoherra Heikki Arikka Helsingistä.

Lue lisää: Piispa Kaarlo Kalliala jää eläkkeelle - seuraaja valitaan syksyllä (verkkouutinen 7.8.2020)

(Kirkon viestintä ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 13.8.2020 / AR)

Kuva: Timo Jakonen

2020-08-13 09:04:00.0