Helluntai avaa seurakuntien kesän – kirkot auki 1.6. alkaen

Seurakunnat avaavat ovensa maanantaina 1. kesäkuuta hallitusti ja asteittain. Kaikessa toiminnassa huolehditaan turvaväleistä ja hygieniasta. Kirkkotiloissa sallitut henkilömäärät ovat normaalia pienemmät.

kesäkukkanetti.jpg

Vielä helluntaisunnuntaina 31.5. Turun ja Kaarinan kirkkojen jumalanpalvelukset lähetetään vain verkossa tai julkaistaan videoina. Helluntaita vietetään siksi, että Jumala lähetti Pyhän Henkensä ihmisten tueksi. Kirkoissa muistetaan helluntaina Pyhän Hengen tekoja ja alkukirkon ja koko Kristuksen kirkon syntyä. Jatkossa monet seurakunnat edelleen striimaavat jumalanpalveluksensa, päivittyvä linkkilista löytyy seurakuntayhtymän verkkosivuilta.

Jumalanpalvelukset verkossa su 31.5.

Kirkot jälleen hiljentymistä varten

Kesäkuun alusta lähtien kirkot avaavat ovensa seurakuntalaisille turvavälejä ja hygieniaohjeita noudattaen. Kirkoissa suositeltava henkilömäärä on 50, mutta se voidaan kirkkosalin koon salliessa ylittää, jos turvaetäisyydet pystytään säilyttämään. Seurakuntayhtymä on laatinut seurakuntatiloihin liittyvän ohjeen, josta ilmenevät sallitut henkilömäärät. Myös kirkkojen kesäaukioloajat on päivitetty, katso lista nettisivuilta

Kirkkotiloihin hankitaan automaatteja käsien desinfiointiin sekä ohjeistuksia turvalliseen toimintaan. Virsikirjat eivät ole käytössä kirkoissa ja kappeleissa. Ehtoollista on mahdollista viettää erillisen hiippakunnan antaman ohjeistuksen mukaisesti.

Jumalanpalvelukset kirkoissa su 7.6.

Muuta:

• Domcafé Tuomiokirkon tasanteella avautuu 1.6., avoinna ma–la klo 11–16 ja su klo 11–15.
  • Aamu- ja iltarukoushetket Martinseurakunnnasta ma–la klo 8.30 ja klo 21 seurakunnan Facebookissa ja Instagram @martinseurakunta
  • Ke 3.6. klo 16.15 Rukoushetki ja klo 17 Iltamessu Mikaelinkirkossa paikan päällä.
  • Mustalampi, Runosmäki, 11.–30.6. Hiljentymispolku, lähtöpaikkana Mustalammen metsäkirkon paikka Piiparinpolun alussa. Kaksi reittiä, toinen esteetön.

Musiikkia:

• Ke 10.6. klo 14 virtuaalikirkossa Einojuhani Rautavaaran Ikonit-pianoteos, pianisti Tuuli Lempa, ja teokseen aiheiltaan liittyvien ikonien esittely. Ikoninäyttely 1.6.–15.7. aukioloaikoina Turun tuomiokirkossa (huomioithan kirkkotilaisuudet). Tallenne pianoteoksesta ja ikoneista nähtävissä myöhemminkin osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi.
  • Suvimusiikkia paikan päällä Martinkirkossa sunnuntaisin klo 17 (7.6., 21.6., 5.7., 19.7., 2.8., 16.8. ja 30.8.), katso ohjelma osoitteesta www.martinseurakunta.fi.

Verkkosivuille www.turunseurakunnat.fi on koottu ajankohtaista tietoa palveluista ja tapahtumista. Valtioneuvoston asettamat uudet kokoontumisrajoitukset tulevat voimaan 1.6.2020. Nykyiset liikkumis- ja kokoontumisrajoitukset ovat voimassa 31.5.2020 asti.

Turun ja Kaarinan seurakunnat toivottavat kaikille siunattua ja suloista suvea!

(Seurakuntayhtymän viestintä 29.5.2020 / PH, AR)

Fri May 29 17:11:00 EEST 2020