Paastonaika huipentuu pääsiäisyön ja -päivän jumalanpalveluksiin

Pääsiäinen on kristittyjen suurin juhla. Pitkä paastonaika tulee päätökseensä ja kirkko juhlii sanomaa, joka lähti liikkeelle tyhjältä haudalta ja johon kristillinen usko perustuu: Jeesus nousi kuolleista.

Suuri määrä maalattuja puisia pääsiäismunia, joista suurimmassa lukee

Kuva: Jussi Vierimaa

Pääsiäisen juhlinta alkaa lauantaina 30.3. pääsiäisyön messuissa. Myöhään illalla pidettävät jumalanpalvelukset alkavat pitkäperjantain jäljiltä hämärissä kirkoissa, mutta pian jumalanpalveluksen alkamisen jälkeen valot sytytetään merkkinä Jeesuksen ylösnousemuksesta ja pääsiäisen juhlinnan alkamisesta. Pääsiäisyön messut järjestetään Maarian, Mikaelin-, Piikkiön, Kuusiston ja Martinkirkoissa sekä Tuomiokirkossa, jossa mukana on myös piispa Mari Leppänen. Mikaelinkirkon Tuomasmessussa saarnaa Tuomas Enbuske.

Pääsiäissunnuntaina 31.3. jumalanpalveluksia vietetään lähes kaikissa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirkoissa sekä muutamalla seurakuntakodilla. Kaarinan kirkolla jumalanpalveluksen jälkeen kirkkokahveilla on tarjolla ukrainalaisia herkkuja. Piikkiössä puolestaan katetaan kirkon jälkeen pashakahvit. Kuoromusiikkia jumalanpalveluksissa pääsee kuulemaan Martinkirkossa, jossa musiikissa on mukana Mieskuoro Naskalit, Henrikinkirkossa, jossa avustaa Henrik’s Singers, sekä Tuomiokirkon suomen ja ruotsinkielisissä jumalanpalveluksissa, joissa laulaa Chorus Cathedralis Aboensis.

Vielä toisena pääsiäispäiväkin voi lähteä kirkkoon. Toisen pääsiäispäivän jumalanpalveluksia vietetään maanantaina 1.4. Martin, Paattisten, Mikaelin ja Kaarinan kirkoissa sekä Tuomiokirkossa. Tuomiokirkon jumalanpalvelus on ns. vaeltava jumalanpalvelus, jossa on yhteinen aloitus ja lopetus, mutta suurimman osan ajasta kirkkoväki saa vaeltaa ympäri kirkkoa omaan tahtiinsa erilaisilla pisteillä. Jumalanpalveluksessa huomioidaan erityisesti perheen pienimmät, mutta kaiken ikäiset ovat tervetulleita mukaan.

Mikaelinkirkonmäellä vietetään toisena pääsiäispäivänä klo 14–16 Kirkonmäki-tapahtumaa. Paikalla on FC Interin pelaajia, paloauto, partiotoiminnan piste, kaverikoiria ja poneja. Ohjelmassa on lisäksi esimerkiksi kasvomaalausta, tanssia ja kaiken ikäisille suunnattu näytelmä, jossa kerrotaan pääsiäisen tapahtumista. Näytelmää esitetään klo 14.15, 14.45 ja 15.15.

Katso pääsiäisyön ja -päivien tapahtumat pääsiäissivuiltamme.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 26.3.2024 / AH)

Tue Mar 26 07:52:00 EET 2024