Kiirastorstaina ja pitkäperjantaina kirkoissa pysähdytään kärsimyksen äärelle

Kiirastorstaina ja pitkäperjantaina kirkoissa muistellaan Jeesuksen viimeisten päivien tapahtumia. Kiirastorstaina Jeesus vietti opetuslastensa kanssa viimeistä ateriaansa ja asetti samalla ehtoollisen muistokseen. Pitkäperjantaina hänet tuomittiin kuolemaan ja ristiinnaulittiin.

Kirkon alttari liiloissa, paastonaikaa kuvaavissa alttaritekstiileissä. Pöydän päällä on ehtoollisvälineet.

Kuva: Janne Sinisalo

Ehtoollisen asettamista muistellaan erityisesti kiirastorstain messuissa eli ehtoollisjumalanpalveluksissa. Messujen lopuksi kirkot valmistellaan pitkäperjantaita varten: alttarit riisutaan ja puetaan mustiin, valot sammutetaan ja urut vaikenevat pääsiäisyön messuihin asti. Tuomiokirkossa pääkuorin portit suljetaan messun päätteeksi.

Kiirastorstai on yksi suosituimmista kirkossakäyntipäivistä jouluaaton ja ensimmäisen adventin ohella. Messuja vietetään kiirastorstai-iltana kaikissa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kirkoissa. Kirkoissa olevat jumalanpalvelukset alkavat joko klo 18 tai klo 19. Ruotsinkielinen jumalanpalvelus pidetään Aureliassa. Mikaelin seurakuntakodilla vietetään aikaisemmin päivällä esteetöntä messua, jossa ehtoollinen jaetaan pöytiin.

Jumalanpalvelusten lisäksi Pyhän Katariinan kirkossa kuullaan Reinhard Keiserin Markus-passio kiirastorstaina klo 16.30. Konserttiin on vapaa pääsy. Käsiohjelman, 5 euroa, tuotot menevät Yhteisvastuukeräykselle.

Pitkäperjantain äänimaisema poikkeaa muusta kirkkovuodesta

Pitkäperjantain jumalanpalveluksissa ei vietetä ehtoollista eivätkä urut soi. Kirkossa soivat vain ihmisäänet. Sanajumalanpalveluksen teksteissä seurataan Golgatan tapahtumia ristiinnaulitsemisesta Jeesuksen kuolemaan. Paattisten kirkon gregoriaanisessa jumalanpalveluksessa laulaa Schola Cantorum Aboensis, Mikaelinkirkossa Aboa Gospelin lauluryhmä ja Tuomiokirkossa puolestaan kamarikuoro Nova. Pyhän Katariinan kirkon sanajumalanpalveluksen voi kuunnella klo 10 myös Yle Radio 1:stä.

Iltapäivällä klo 15 monessa kirkossa vietetään Jeesuksen kuolinhetken hartautta. Martinkirkossa vietetään hartauden sijaan musiikkihetkeä, jossa siinäkin saadaan kuulla keskiaikaiseen musiikkiin erikoistunutta Schola Cantorum Aboensis -lauluyhtyettä.

Pitkäperjantain illalla klo 18 Maarian kirkossa kuullaan Auralia-kuoron konsertti Käykäämme nyt Jerusalemiin. Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma maksaa 15 euroa.

Kuningas-pääsiäisnäytelmä Mikaelinkirkossa

Mikael-teatteri esittää Mikaelinkirkossa pitkäperjantaista pääsiäissunnuntaihin Kuningas-pääsiäisnäytelmää, jossa syvennytään kahden tuhannen vuoden takaisiin tapahtumiin maaherra Pilatuksen vaimon Claudian näkökulmasta. Näytelmä johdattaa pohtimaan, kuka Jeesus oikeastaan oli.

Pääsiäisnäytelmää esitetään yhteensä kuusi kertaa kolmena eri päivänä, pitkäperjantaina 29.3., lauantaina 30.3. ja pääsiäissunnuntaina 31.3. Näytelmän on käsikirjoittanut Ismo Seivästö ja ohjannut Ilmari Kuivala.

Katso kiirastorstain ja pitäperjantain tapahtumamme pääsiäissivuiltamme.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 25.3.2024 / AH)

Mon Mar 25 08:05:00 EET 2024