Hiljainen viikko valmistaa pääsiäiseen

Pääsiäistä edeltävällä hiljaisella viikolla Turun ja Kaarinan kirkoissa ja seurakuntataloilla pysähdytään pääsiäiseen johtavien tapahtumien äärelle. Tunnetuimmat kirkkopyhät ovat alkavat kiirastorstaina, mutta kirkot täyttyvät jo alkuviikosta hartaushetkissä ja konserteissa.

Tuomiokirkon ikkunan lasimaalaukset heijastuvat hämärässä valossa kirkon seinille.

Kuva: Timo Jakonen

Perinteisiä ahtisaarnoja kuullaan Kaarinan kirkolla tiistaina 26.3. ja keskiviikkona 27.3. klo 18. Hiljaisen viikon hartauksia kuullaan myös esimerkiksi Tuomiokirkossa ma 25.3. ja Aureliassa maanantaista 25.3. keskiviikkoon 27.3. (ruotsiksi). Ehtoollishetkiä vietetään muun muassa Henrikinkirkossa ti 26.3., Mikaelinkirkossa ke 27.3. ja Piikkiön kirkossa ke 27.3.

Tuomiokirkossa pääsee hiljentymään perinteisillä ristintien asemilla lauantaihin 30.3. asti. Asemilla on Jeesuksen kärsimyksistä kertovia kuvia ja tekstejä ja niillä voi vierailla kirkon aukioloaikoina. Niitä ei kuitenkaan ole mahdollista kiertää tilaisuuksien aikana. Ohjatusti asemia pääsee kiertämään tiistaina 26.3. klo 19.

Hiljentyä voi myös oman kodin rauhasta: Katariinanseurakunnan Facebook-sivulla on joka ilta maanantaista 25.3. toiseen pääsiäispäivään 1.4. asti klo 21 iltavirsihetki. Hetkissä luetaan myös Raamatun tekstejä, jotka kertovat pääsiäiseen johtaneista tapahtumista.

Myös konsertteja on tiedossa hiljaisen viikon alkupuolella. Tiistaina 26.3. klo 18 Martinkirkossa kuullaan keskiaikaiseen laulumusiikkiin erikoistunutta Munx Gregorianaa. Keskiviikkona 27.3. Henrikinkirkossa syvennyttään paastonajan laulujen ja virsien äärelle Henrik’s Singersin ja lapsikuoro Satakielen johdattamana. Tuomiokirkossa kuullaan keskiviikkona hiljaisen viikon jumalanpalveluksen yhteydessä Johann Steuerleinin Johannes-passio. Teos on yksi varhaisimmista Johannes-passioista ja sen esittää Kuninkaantien muusikot.

Katso hiljaisen viikon tapahtumamme pääsiäissivuiltamme.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 18.3.2024 / AH)

Mon Mar 18 11:11:29 EET 2024