Kotialttari, jossa krusifiksi ja kynttilöitä.

Hiljenny kotihartauteen

Pääsiäisasetelma kotona

Hiljentymistä varten voit kotona rakentaa erityisen paikan, alttarin, johon laitat esille hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumia kuvaavia esineitä.

• Kiirastorstain pääsiäisasetelmassa voi olla esim. kynttilä, leipä, malja, lammas, vesimalja kuvaamaan jalkojen pesua, jotain violettia.
  • Pitkäperjantaina asetelmassa voi olla esim. kynttilä, risti, ruusu, naula, vasara, puu, jotain mustaa. Kynttilän voi sammuttaa evankeliumin lukemisen aikana.
  • Pääsiäisyönä asetelmassa voi olla esim. pääsiäiskynttilä, kastemalja, tyhjä hauta, enkeli, jotain valkoista.
  • Pääsiäisenä asetelmassa voi olla esim. kynttilöitä, lammas, tyhjä (hauta), käärinliinat, pääsiäisruoho, pääsiäisliljat, pääsiäismunia, jotakin valkoista.

Kotihartaus hiljaisella viikolla ja pääsiäisenä

Sytytä kynttilä

Tee ristinmerkki ja lausu rukous:

Siunaa pääni ajatukset, sydämeni tunteet ja kätteni teot. Aamen

Laula virsi 960 Riihikirkkohymni

1. Maksettu on velkani mun. Ylistys olkoon Ristiinnaulitun.
  2. Henkesi on voimani mun. Ylistys olkoon Ristiinnaulitun.
  3. Luonasi on kotini mun. Ylistys olkoon Ristiinnaulitun.

Rukous hiljaisella viikolla:

Pyhä Jumala, siunaa tämä hiljainen viikko. Pysäytä meidät ajattelemaan Poikasi kärsimystä ja kuolemaa. Auta meitä tunnistamaan ihmiskunnan kärsimyksessä hänen kasvonsa  ja varjele, ettemme koskaan unohtaisi niitä. Anna meidän kokea ristin sanomassa rakkautesi ja ylistää sitä elämällämme. Kuule meitä Poikasi Jeesuksen Kristuksen tähden. Aamen.

Rukous pääsiäisenä:

Pyhä Jumala. Sinä herätit Poikasi Jeesuksen kuolleista. Hän voitti kuoleman ja avasi meille tien ikuiseen elämään. Anna meille pääsiäisen ilo jokaiseen päivään. Rukoilemme sinua Herran Jeesuksen Kristuksen kautta. Hän elää ja hallitsee yhdessä sinun ja Pyhän Hengen kanssa. Aamen

Hiljaisen viikon ja pääsiäisen lukukappaleet:

• Maanantai: Jeesus Getsemanessa
    Ps. 102:2-10, Evankeliumi: Joh. 18:1-27
  • Tiistai: Jeesus tutkittavana
    Ps. 69: 2-5 (7-10), Evankeliumi: Joh. 18:28-40
  • Keskiviikko: Jeesus tuomitaan
    Ps. 69:17-23 (30-34), Evankeliumi: Joh. 19:1-16
  • Kiirastorstai: Pyhä ehtoollinen
    Ps. 111:2-5, Evankeliumi: Joh. 13:1-15
  • Pitkäperjantai: Jumalan Karitsa
    Ps. 22:7-20, Evankeliumi: Joh. 19:16-30
  • Hiljainen lauantai: Jeesus haudassa
    Piet. 3: 18-22, Evankeliumi Matt. 27: 62-66
  • Pääsiäisyö: Kristus on voittanut kuoleman
    Ps. 30:2-6, Evankeliumi: Mark. 16: 1-8
  • Pääsiäissunnuntai: Kristus on ylösnoussut!
    Ps. 118:15-23 (24), Evankeliumi : Joh. 20:1-10

Raamattumietiskely: Tulkaa mukaani, niin saatte levähtää!

Rukousmietiskelyn teemana on LEPO. Etsi itsellesi jokin mieluisa paikka kotona. Voit myös etsiä muistoistasi mielipaikkaasi luonnossa.

Asettuminen

Hän sanoi heille: ”Lähtekää mukaani johonkin yksinäiseen paikkaan, niin saatte vähän levähtää.” (Mark.  6:31) Jeesus siis kutsuu sinua mukaansa paikkaan, jossa saat levähtää. Millainen paikka se on? Kun se löytyy, avaa ensin kaikki aistisi: mitä kaikkea kuulet? Entä millaisia tuoksuja haistat? Mitä tunnet ihollasi? Mitä näet? Hengitä.

Missä minä olen?

Mistä alat tulla tietoiseksi tässä hiljaisuudessa? Mistä hyvästä ja kauniista elämässäsi? Mistä ristiriitaisesta, kivuliaasta tai levottomuutta herättävästä. Älä torju mitään ajatusta tai tunnetta vaan puhu niistä Jeesukselle. Hän kuuntelee ja ottaa vastaan.

Mitä kaipaan ja rukoilen?

Kuuntele sitten itseäsi: mitä juuri nyt oman elämäsi keskellä kaipaat? Millainen rukous nousee sydämestäsi. Kerro se Jeesukselle.

Raamatun sana

Lue hiljaisen viikon tai pääsiäisen teksti hitaasti muutamaan kertaan. Kokeile lukea ääneen.

Katseleminen

Katsele sitten Jeesusta, miten hän katsoo sinua, lempeänä, nöyränä ja rakastaen. Hän on sydämeltään lempeä ja nöyrä. Ja juuri siten hän katsoo sinua. Elämäsi roson ja kauniin keskellä. Epäonnistumisista ja lankeemuksista huolimatta. Lepää, hengitä ja ota vastaan.

Kutsu

Mihin Jeesus kutsuu sinua nyt – levosta käsin.

(Raamattumietiskelyn on kirjoittanut Jussi Holopainen)

Rukoile:

Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi, myös maan päällä niin kuin taivaassa. Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme. Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti. Aamen.

Herran siunaus

Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua. Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen. Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antakoon sinulle rauhan. Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen

Virret

Hiljaisen viikon virsi 77: 1-3 Käy Yrttitarhasta polku

Pääsiäisen virsi 88

1. Lensi maahan enkeli, joutuisampi tuulta. Suuren kiven vieritti hän syrjään haudan suulta. Suuren kiven vieritti hän syrjään haudan suulta.
  2. Kivelle hän istahti, puhui iloisesti: Jeesus nousi haudastaan ja elää ikuisesti. Jeesus nousi haudastaan ja elää ikuisesti.
  3. Jeesus, taivaan kuningas, kuolon vallan voitti. Jälkeen pitkäperjantain näin pääsiäinen koitti. Jälkeen pitkäperjantain näin pääsiäinen koitti.
  4. Niin kuin taivaan enkeli mekin iloitsemme. Saamme rientää kertomaan: Nyt elää Jeesuksemme. Saamme rientää kertomaan: Nyt elää Jeesuksemme.

Päätä hartaus ristinmerkillä ja sammuta kynttilä.