Enrico Mazzone: Mitä Agricola tekisi? -taidenäyttely

ti 16.4. klo 9.00 – ti 16.4. klo 18.00
Enrico Mazzone

Turun tuomiokirkko

Italialaisen taiteilijan piirroksia Mikael Agricolasta Pyhän Johanneksen kappelissa

Italialainen, Porissa asuva taiteilija Enrico Mazzone tuo lyijykynäpiirustuksiaan näytteille Turun tuomiokirkon Pyhän Johanneksen kappeliin huhtikuussa 2024. ”Mitä Agricola tekisi?” -näyttely ottaa tutkimuskohteekseen Mikael Agricolan elämän ja työn.

Näyttelyyn voi tutustua kirkon aukioloaikoina, ei kuitenkaan kirkkosalin tilaisuuksien aikana.

Näyttelyn punaisena lankana kulkee Agricolan hahmo kahden maailman, vanhan ja uuden, välissä. Suomalaisten käsitys Agricolasta on hyvin perinteinen, välillä jopa yksiulotteinen. Tätä hahmoa, käsitystä Agricolasta, näyttely tutkii erilaisissa tilanteissa. Näyttelyn nimi, ”Mitä Agricola tekisi?” toimii siis sekä aikalaislähtökohdista että nykyajan pohtijan näkökulmasta katsottuna.

Mitä sanottavaa italialaisella voisi olla Agricolasta, suomen kielen isästä?

- Hyppäys myyttien maailmasta, kuten sen vaikkapa Rubedossa esitän, on suuri. Tässä näyttelyssä keskityn Agricolaan, todelliseen historialliseen henkilöön, joka on vaikuttanut suuresti suomalaisen yhteiskunnan muotoutumiseen. Historiankirjoituksessa kuitenkin tukeudutaan faktoihin ja totuudellisuuteen, jolloin jotain Agricolan olemuksesta jää väkisinkin peittoon. Haluaisinkin tuoda yksityiskohtia, jopa syvyyttä, suomalaiseen mielikuvaan Agricolasta, ehkä myös uusia näkökulmia. Näyttely koostuu siitä, mitä olen itse kuullut ja kokenut, ja miten olen inspiroitunut suomalaisesta kulttuuriperinnöstä. Kiehtovaa näyttelyssä on juuri sen tila: Turun tuomiokirkossa painoarvo on Agricolaa tutkittaessa lopulta enemmän historiallisella todellisuudella, ei niinkään myyteillä.

Mazzonen yksityiskohtainen sarjakuvatyyli toimiikin myyttisen Agricola-hahmon tarinassa harvinaisen hyvin. Näytteille asettelu taas sopii Tuomiokirkon keskiaikaiseen tunnelmaan, ja saa katsojan miettimään omia käsityksiään suomen kirjakielen isästä.

- Olen huomannut, että suomalaisilla on tapana suhtautua Agricolaan melko ihailevasti. Piirroksissani Agricola saattaa tällä käyttämälläni tyylillä saada välillä jopa jonkinlaisen supersankarin olemuksen. Varsinkin nuorille tällainen lähestymistapa on tuttua, ja tavoitteenani onkin puhutella erityisesti juuri heitä, ennen kuin tuo Agricolaa koskeva uskonkappale vakiintuu osaksi heidän kulttuurikäsitystään. Toki toivon, että työt kutkuttavat myös aikuiskatsojien mielikuvitusta.

Mazzone syntyi Torinossa vuonna 1982. Teatterilavastusta opiskellut ja graafikkonakin työskennellyt Mazzone päätyi vuonna 2015 Raumalle taiteilijaresidenssiin. Jokin Suomessa puhutteli, ja taiteilijan mieli kiintyi myös Kalevalaan. Syntyi jättimäinen 97 metriä pitkä Rubedo-teos, joka oli vuonna 2022 esillä Kädentaitomessujen aikaan Turun messukeskuksessa. Rubedon inspiraatio pursuaa kahdesta lähteestä: Kalevalasta ja Dante Alighierin Jumalaisesta näytelmästä. Molemmissa pohditaan maanpaon ja sisäisen matkan teemoja.

• Nuorille Nuorille
  • Aikuisille Aikuisille