Kaarinan seurakunta päätyi avaamaan kirkkotilat samaa sukupuolta oleville vihkipareille

Kaarinan seurakunnan seurakuntaneuvosto päätti avata kirkkotilansa samaa sukupuolta olevien parien vihkimisille ja avioliittojen siunaamisille keskiviikon kokouksessaan. Päätös syntyi äänin 10-5.
Tammikuussa Åbo svenska församling ja helmikuussa Maarian seurakunta päätyivät samaan ratkaisuun. Asia on mietinnässä parissa muussakin seurakunnassa.

Kuusiston kirkko Kaarinassa, netti.jpg

Kuusiston kirkko on suosittu hääkirkko. Kuva Timo Jakonen

Kirkon virallisen avioliittokannan muuttaminen on kirkolliskokouksen päätösvallassa, ei yksittäisen seurakunnan. Monet papit kuitenkin jo vihkivät samaa sukupuolta olevia pareja, ja jatkossa se on siis mahdollista Kaarinan seurakunnankin tiloissa. Seurakuntaneuvoston tekemä päätös tilojensa avaamisesta ei luo kyseisen seurakunnan papeille velvollisuutta vihkiä.
-    Kirkon virallisesta avioliittokannasta ei päätetä seurakuntatasolla, mutta omalta osaltaan Kaarinan seurakunta halusi ilmaista tukensa uudistuksille ja samaa sukupuolta oleville kihlapareille, sanoo Kaarinan kirkkoherra Ville Niittynen.

Helsingissä, Tampereella ja Oulussa on jo tehty vastaavia päätöksiä, samoin esimerkiksi Åbo svenska församlingissa ja Maarian seurakunnassa.

-    Toivon, että kirkko pääsisi tässä vihkimisasiassa eteenpäin. Meillä olisi tärkeämpääkin tekemistä, kuin velloa tämän ympärillä vuodesta toiseen. Maailma muuttuu ja meille kertyy enemmän tietoa ja alamme katsoa asioita uudesta näkökulmasta. Oma vakaumukseni on, että Jumala rakastaa jokaista luomaansa ihmistä ja haluaa jokaisen ihmisen saavan elämässään mahdollisuuden rakastaa ja olla rakastettu. Avioliitto on tarkoitettu tukemaan ja vahvistamaan tällaista rakkautta, pohtii Niittynen oman näkemyksensä perusteita.

Kaarinan seurakunta ja seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 2.3.2022 / PH

Wed Mar 02 21:19:00 EET 2022