Maarian kirkkoa voi käyttää samaa sukupuolta olevien parien vihkimisessä

Maarian seurakuntaneuvosto on päättänyt, että Maarian seurakunnan tiloja, myös kirkkoa, voi käyttää samaa sukupuolta olevien parien avioliittoon vihkimisissä ja avioliiton siunaamisissa.

Maarian kirkko aurinkoisena talvipäivänä lumen keskellä

Maarian seurakunta toivottaa samaa sukupuolta olevat vihkiparit tervetulleiksi kirkkoon. Kuva: Timo Jakonen

Tulevana kesänä Maarian kirkossa ja seurakuntatiloissa voi nähdä myös samaa sukupuolta olevien vihkiparien juhlia. Maarian seurakuntaneuvosto päätti 15.2. kokouksessa sallia kirkon ja tilojen käytön homo- ja lesbopareille.

- Seurakuntaneuvostossa käytiin asiasta erittäin kunnioittava ja asiallinen keskustelu. Olen siitä kiitollinen ja tyytyväinen, sanoo Maarian seurakunnan kirkkoherra Laura Maria Latikka. – Lopputulos oli selkeä, 12 ääntä puolesta, viisi vastaan. Lisäksi hyväksyttiin Maarian seurakuntatilojen käyttö samaa sukupuolta olevien hääjuhliin.

- Laki, joka mahdollistaa avioliiton samaa sukupuolta oleville, on maaliskuussa ollut voimassa jo viisi vuotta, Latikka jatkaa. – On kohtuutonta, että osa seurakuntalaisista joutuu edelleen odottamaan kirkon hyväksyntää vihkimiselle. Nyt aika oli meillä kypsä tehdä tämä päätös seurakuntaneuvostossa, joka kirkkoherran kanssa Maarian kirkon käytöstä vastaa. Tämän me seurakuntana voimme tehdä seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen hyväksi. Tällä päätöksellä toivotamme heidät tervetulleiksi kirkkoon ja seurakunnan muihin tiloihin viettämään tärkeää juhlaansa.

Kirkkojen käytöstä päättää seurakuntaneuvosto yhdessä kirkkoherran kanssa. Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän seurakunnissa Åbo svenska församling ja nyt Maarian seurakunta ovat tänä vuonna tehneet päätöksen antaa kirkkonsa käyttöön samaa sukupuolta olevien häätilaisuuksiin. Osassa muita yhtymän seurakuntia vastaava päätös tulee käsittelyyn kevään aikana.

Samaa sukupuolta olevien parien kirkollinen vihkiminen jakaa edelleen mielipiteitä kirkossa. Kirkon ylintä valtaa käyttävä kirkolliskokous ei hyväksy kirkollista vihkimistä homo- ja lesbopareille. Näitä tapahtuu siitä huolimatta. Myös Varsinais-Suomesta löytyy pappeja, jotka vihkivät sateenkaaripareja avioliittoon. Kirkkoja ei kuitenkaan ole Turussa aiemmin voinut vihkipaikkoina käyttää, lukuun ottamatta Turun linnan kirkkoa ja Pyhän Annan kappelia Aboa Vetuksessa.

Maarian srk:n viestintä 1.3.22 / Eka

Tue Mar 01 08:08:39 EET 2022