Turun tuomiokirkko -opas nyt myös englanniksi

Ensimmäinen Turun tuomiokirkosta tehty englanninkielinen opaskirja on julkaistu. Tuore Turku Cathedral  A Guide Celebrating its Seven Centuries tarjoaa tiiviin paketin tietoa kauniista kansallispyhäköstämme nyt myös englanninkieliselle yleisölle.

Turku Cathedral -opaskirja parvekkeen kaiteella pystyssä. Taustalla on sumeana talvinen Turun Tuomiokirkko.

Kuva: Laura Ruohonen

Kirja on käännös vuonna 2017 ilmestyneestä Turun tuomiokirkko – opas seitsemään vuosisataan -kirjasta. Runsaasti kuvitettu ja kauniisti taitettu teos on pieni sukellus kirkon vuosisatoihin. Se antaa lukijalle kokonaiskuvan kirkosta, sen kulttuurikerroksista ja yksityiskohdista sekä johdattaa sen aarteiden äärelle.

Kirjan kääntäminen toteutettiin Helsingin yliopiston kääntämisen ja tulkkauksen maisteriohjelman projektina. Mukana kääntämisessä oli kahdeksan opiskelijaa, joiden ohjaajana toimi yliopisto-opettaja Stuart von Wolff. Osa käännöksestä on tehty käyttäen MEMSOURCE Academic Edition -käännösmuistiohjelmaa.

Kirjan kääntämistä alettiin suunnitella pian suomenkielisen oppaan ilmestyttyä, mutta haasteeksi osoittautui sopivan kääntäjän löytäminen:

− Kirja oli haastava, koska sen kääntämiseen vaadittiin niin historian, arkkitehtuurin, taidehistorian kuin kirkollisenkin sanaston ja asioiden tuntemusta, kertoo oppaan toinen kirjoittaja, kirjailija Tytti Issakainen.

−  Otimme lopulta yhteyttä Turun ja Helsingin yliopistojen kääntämisen ja tulkkauksen laitoksiin. He miettivät, soveltuisiko se opintoihin, joissa opiskelijat saavat käytännön kokemusta käännöstyöstä sekä työn tuloksena oikean julkaisun. Meidän onneksemme projekti sopi Helsingin yliopiston suunnitelmiin ja aikatauluihin. He olivat juuri etsimässä sopivaa hanketta, jossa saattoi myös testata uutta käännösmuistiohjelmaa.

Tuomiorovasti Aulikki Mäkinen on kirjoittanut käännökseen uuden esipuheen. Alkuperäisen teoksen ovat kirjoittaneet kirjailija Tytti Issakainen sekä Turun seurakuntayhtymän intendentti emerita Riikka Kaisti. Valokuvat ovat vuosikymmeniä Tuomiokirkkoa kuvanneen Timo Jakosen.

Kirjaa on myynnissä ainoastaan Turun tuomiokirkossa. Sen saa omakseen 18 euron hintaan.

Lisätietoja kirjasta:
Kulttuuriperintöasiantuntija Laura Ruohonen, 040 341 7240

Turku Cathedral  ̶  A Guide Celebrating its Seven Centuries

Teksti: Tytti Issakainen ja Riikka Kaisti
Valokuvat: Timo Jakonen
Graafinen suunnittelu: Erkki Kiiski
Kustantaja: Kirjapaja (taitto, toimitus, painatus)
Käännös: Milla Kaskela, Julia Lantz, Henna Lähde, Helka Sariola, Enni Sederholm, Susanna Surakka, Hanna Teelahti ja Susanna Turkki. Opiskelijoiden ohjaajana yliopisto-opettaja Stuart von Wolff. Osa käännöksestä on tehty MEMSOURCE Academic Edition -käännösmuistiohjelmalla.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä, AH / 14.2.2022)

Mon Feb 14 09:59:00 EET 2022