Ammattitaiteilijoille suunnattu näyttelyhaku Turun tuomiokirkkoon avautuu maaliskuussa

Keskiaikaisessa Pyhän Johanneksen kappelissa Turun tuomiokirkossa nähdään tulevina syksyinä nykytaidetta ammattitaiteilijoilta. Kerran vuodessa toteutettava näyttely on avoinna syyskuun puolivälistä lokakuun loppuun.

Turun tuomiokirkon kappeli, rauta-aita

Pyhän Johanneksen kappeliin tulee tulevina syksyinä modernia taidetta. Kuva Elina Ovaska.

Avajaisia vietetään Turun päivänä. Uudella näyttelykonseptilla Turun tuomiokirkkoseurakunta ja Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä haluavat tukea taiteilijoita sekä tarjota uudenlaisia elämyksiä kirkossa kävijöille.

Kirkkotilan pohjoisseinustalla sijaitsevan Pyhän Johanneksen kappelin näyttelytila noin 35 m2, korkeudeltaan kappeli on useita metrejä. Johannes Kastajalle ja Johannes Evankelistalle omistettu, 1400-luvulla rakennettu kappeli on toiminut aikoinaan kastekappelina. Kappelissa sijaitsee Kijk-suvun hautarakennus 1700-luvulta. Kappelia koristavat kalkkimaalaukset ovat oletettavasti 1470-luvulta.

Pyhän Johanneksen kappelissa esitettävän taiteen tulee olla kirkkotilaan sopivaa, eikä se saa häiritä kirkon muuta toimintaa. Näyttelyistä ei myydä taidetta. Tila on taiteilijoille maksuton, jonka lisäksi Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä auttaa tekstien käännös- ja painokuluissa.

Näyttelyhaku on avoinna vuosittain maaliskuun ajan. Lisätietoja ja hakuohjeet löytyvät osoitteesta: turuntuomiokirkko.fi/taide

Näyttelyn valitsee Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kuvataiteen asiantuntijaryhmä yhdessä intendentin, kulttuuriperintöasiantuntijan ja tuomiorovastin kanssa.

Lisätiedot:
Elina Ovaska, intendentti, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä
elina.ovaska@evl.fi, puh. 040 341 7241

Laura Ruohonen, kulttuuriperintöasiantuntija, Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymä,
laura.ruohonen@evl.fi, puh. 040 341 7240

(Seurakuntayhtymän kiinteistöpalvelut ja viestintäpalvelut 1.2.2022 / PH)

Tue Feb 01 16:49:00 EET 2022