Turussa ja Kaarinassa joulukirkkoja kellon ympäri - tarkista peruutukset ja muutokset

Jouluaatto on vuoden suosituin kirkkopyhä. Monille joulu ei joulu olisikaan ilman jouluevankeliumia ja tuttuja virsiä. Jouluaattona ja joulupäivänä järjestetään kaikissa kirkoissa hartauksia ja jumalanpalveluksia, joissa riittää valinnanvaraa.

Kirkkosali jossa valaistu joulukuusi ja seurakuntalaisia istumassa.

Varsinkin lapsiperheet käyvät kirkossa mielellään heti alkuiltapäivästä ennen ruokailua ja joulupukin vierailua. Pyhän Katariinan kirkossa järjestetään aattona klo 11-13.45. vartin välein noin kymmenen minuutin pituisia aattohartauksia, joissa kuullaan jouluevankeliumi sekä lauletaan Enkeli taivaan ja Maa on niin kaunis. Klo 14 lasten joulukirkkoja vietetään Maarian, Martin ja Varissuon kirkoissa. Klo 14.30 pidetään lyhyet aattohartaudet Kaarinan kirkossa ja Pyhän Katariinan kirkossa.

• Huom. Kakskerran lasten joulukirkko klo 14 on peruttu.

Perinteinen jouluhartaus järjestetään Henrikinkirkossa, Kuusiston kirkossa, Maarian kirkossa, Martinkirkossa, Mikaelinkirkossa, Paattisten kirkossa, Piikkiön kirkossa, Pyhän Katariinan kirkossa ja Tuomiokirkossa klo 16. Maarian jouluhartautta voi seurata myös ruudun välityksellä osoitteessa maarianseurakunta.fi ja Tuomiokirkon tilaisuutta osoitteessa virtuaalikirkko.fi.

• Huom. Kakskerran jouluaattohartaus klo 15 on peruttu.

Yön hiljaisuudessa sanoma Betlehemin tähdestä koskettaa toisella tavoin, niinpä jouluyön jumalanpalveluksista on tullut hyvin suosittuja. Joulun ilosanomasta riemuitaan aattona klo 22 Kaarinan kirkossa, Maarian kirkossa, Mikaelinkirkossa, Piikkiön kirkossa ja Tuomiokirkossa. Maarian kirkossa jouluyön ja jouluaamun jumalanpalveluksia vietetään perinteiseen tapaan elävien kynttilöiden valossa.

• Huom. Martinkirkon jouluyön messu toteutetaan videona facebookissa. Video alkaa klo 23. Tilaisuus kirkossa on peruttu.
  • Huom. Kaarinan seurakunnan jouluyön hartaus klo 22 on Kaarinan kirkossa, ei Kuusiston kirkossa.

Tutussa joululaulussa lauletaan, miten joulukirkkoon herättiin jo aamuviideltä. Ihan niin aikaisin ei kaupunkilaisten tarvitse pinkaista pystyyn, mutta aamuvirkku pitää olla ehtiäkseen klo 7 alkaviin joulupäivän jumalanpalveluksiin, joita vietetään Kuusiston kirkossa, Pyhän Katariinan kirkossa ja Tuomiokirkossa. Klo 8 joulukirkkoa vietetään Maarian kirkossa, Martinkirkossa, Mikaelinkirkossa, Paattisten kirkossa ja Piikkiön kirkossa. Aamu-unisille armollisempia ovat klo 9 Henrikinkirkossa, Kaarinan kirkossa ja Varissuon kirkossa alkavat jumalanpalvelukset sekä klo 10 alkaa tilaisuus Tuomiokirkossa.

• Huom. Jouluaamulta on peruutettu: Kakskerran kirkko klo 8, Turun Linnankirkko klo 10 ja Uittamon seurakuntakoti klo 10.

Hautausmaalla käynti ja kynttilöiden sytyttäminen haudoille kuuluvat monien jouluperinteisiin. Joulukirkon sijasta on aattona 24.12. klo 15 mahdollista osallistua jouluhartauteen sekä Kärsämäen kappelissa että Ylösnousemuskappelissa. Ylösnousemuskappelin edustalle on varattu äänentoisto sen varalle, etteivät kaikki halukkaat mahdu sisälle koronarajoitusten vuoksi.

• Huom. Ylösnousemuskappelissa ja Kärsämäen kappelissa ei ole hartautta joulupäivänä 25.12.

Koronatilanteen huononemisen vuoksi kirkkojen ja kappelien henkilömääriä rajoitetaan siten, että turvaetäisyydet pystytään toteuttamaan. Tämän johdosta tilaisuuksiin voidaan ottaa sisälle vain 1/3 tilan enimmäishenkilömäärästä. Kaikissa seurakuntien tilaisuuksissa on vahva kasvomaskisuositus. Koronapassi ei ole käytössä uskonnollisissa tilaisuuksissa kuten hartauksissa ja jumalanpalveluksissa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 15.12.2021 / MS, päivitetty 17.12.2021, peruutukset merkitty ja ajastettu uudelleen 23.12.2021

Thu Dec 23 07:30:00 EET 2021