ODOTUS - Valoinstallaatio Piikkiön kirkon hautausmaalla

Valoteos “Odotus” valaisee Piikkiön kirkon hautausmaan suurta tammea ja ympäröiviä puita joulun yli.

Valo heijastuu vanhan tammen oksista sinisessä maisemassa ja taustalla on valaistu Piikkiön kirkko.

Valoteos on nähtävissä lucianpäivästä 13.12. aina loppiaisen jälkeisiin päiviin 9.1.2022 saakka päivittäin klo 6-10 ja 15.30-00. ”Odotus” on kaarinalaisen Tapio Väntsin teos. Teoksessa on käytetty seitsemää led-valonheitintä ja yhtä roikkalamppua ja se on osa hänen Kaarinan kaupungille tekemäänsä valoteoskokonaisuutta.

“Odotus pitää nimensä mukaisesti sisällään odotusta: tammen valot odottavat milloin ne voivat leimahtaa väreihin”, kertoo valoteoksen suunnittelija Tapio Väntsi.  Hautausmaalle sijoittuva teos on syntynyt syksyn ajatuksesta:

”Syksy on kiireistä aikaa, jolloin en aina ehdi pysähtyä syksyn kuulauteen ja ruskan väriloistoon. Kiireen keskellä tulee ohieläneeksi kauniit kuukaudet kiireettömämpää aikaa - ehkä joulua - odottaen. Toivon että yhdessä talvikauden, kynttilöiden ja kuuran kanssa teos muistuttaa niistä upeista erilaisista vuodenajoista, joista saamme Suomen korkeudella nauttia.”

Piikkiön kirkkoherra Merja Hermonen uskoo, että joulun saapumisen odotuksessa valoteos toimii adventtiajan valona valmistauduttaessa uuden Elämän syntymään maan päälle. Adventin valot kantavat lämpöä ja toivoa.

”Luonnon kiertokulussa kuolema ja uusi elämä liittyvät yhteen. Syksyn värit nukkuvat talveksi herätäkseen keväällä uuden kasvun alkuun. Joulu syntyy meillä pimeän ajan kautta ja sen keskellä”, Hermonen sanoo.

Tapio Väntsi on kaarinalainen taiteilija, joka innostuu valosta, varjoista ja heijastuksista. Hän on tehnyt uransa teatteriohjaajana ja teatteriesitysten valosuunnittelijana. Valoteos “Ankkuri kesään” Hovirinnan venesatamassa aloitti valoteoskokonaisuuden, jonka seuraavat osat “Touko” ja “Odotus” voi nyt kokea Pontelassa ja Piikkiön kirkon luona 9.1.2022 asti. Teoskokonaisuuden viimeinen osa nähdään Kallenraitilla tammikuun lopussa.

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 13.12.2021

2021-12-13 18:45:00.0