Juhlakonsertti Logomossa sunnuntaina 10.10. klo 18

Martinseurakunta, Mikaelinseurakunta ja Åbo svenska församling täyttävät seurakuntina sata vuotta nyt syksyllä. Tervetuloa 100-vuotisjuhlakonserttiin Logomoon Aleksis Kiven päivänä 10.10. klo 18! Konserttiin on vapaa pääsy ja tarjolla on kakkukahvit.

Esiintyjät Laaksonen, Löytty ja Simojoki kuvassa.

Petri Laaksonen, Jaakko Löytty ja Pekka Simojoki muodostavat Gospel Gentlemen -yhtyeen.

Logomossa esiintyvät Gospel Gentlemen eli Jaakko LöyttyPekka Simojoki ja Petri Laaksonen sekä The Voice of Finland -kisasta tutut Maria ja Tomas Höglund.

Arkkipiispa emeritus John Vikström pitää juhlapuheen.

Seurakuntien historiaa

”Suomen- ja ruotsinkielinen seurakunta oli Turussa vuonna 1845 yhdistetty yhdeksi kaksikieliseksi seurakunnaksi, johon sittemmin liitettiin myös Linnan seurakunta. Helsingin seurakuntajaon 1906 jälkeen Turun tuomiokirkkoseurakunta oli maan suurin seurakunta”, kirjoittaa Sinikka Uusitalo Turun kaupungin historiasarjan 11. niteessä 1918−1970 (1982).

Kielellisin perustein seurakunta oli esitetty jaettavaksi jo 1910. Vuonna 1920 ”kirkonkokous” päätti jakaa tuomiokirkkoseurakunnan yhteen ruotsinkieliseen ja kolmeen suomenkieliseen seurakuntaan. Valtioneuvoston vahvistettua jaon se pantiin täytäntöön syyskuussa 1921. Jatkossa Turun tuomiokirkkoseurakuntaan kuuluivat tuomiokirkon ympärillä asuvat suomenkieliset Kasken-, Eskelin- ja Käsityöläiskatuun asti, Mikaelin seurakuntaan muut Aurajoen länsipuolen ja Martin seurakuntaan muut joen itäpuolen suomenkieliset. Ruotsinkielinen seurakunta käsitti koko kaupungin ruotsinkieliset.

Vuonna 1953 valtioneuvosto antoi asetuksen Maarian, Kaarinan ja Kakskerran seurakuntien liittämisestä yhteistalouteen Turun seurakuntien kanssa. Samalla liitettiin Kuusiston seurakunta Kaarinan seurakuntaan. Maaria ja Kaarina vastustivat liitosta yhteistalouteen.

Tutkija Sinikka Uusitalo kertoo, että jo seurakuntajaossa tuomiokirkkoseurakunta oli jäänyt muita suuremmaksi ja sen väkiluku kasvoi nopeasti. Seurakunnassa oli vuonna 1960 kirjoilla 47 500 henkilöä, niinpä uusi Henrikin seurakunta muodostettiin lähinnä tuomiokirkkoseurakunnan ruutukaavakaupunkiin kuulumattomista alueista. Samalla seurakuntarajoja tarkistettiin ja muun muassa Kaarinan ja Maarian ruotsinkieliset siirrettiin Turun ruotsalaiseen seurakuntaan. Henrikin seurakunta aloitti toimintansa vuonna 1963.

Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 7.10.2021 / PH

2021-10-07 14:01:00.0