Aamukaste-juhla Turun tuomiokirkossa 16.10.

Lapsi jäi kastamatta koronan vuoksi? Isompi sisarkin voisi tulla kasteelle. Entä saavatko kummit ja mummit tulla mukaan? Kyllä! Ilmoittaudu mukaan Aamukaste-juhlaan, jossa kaikki on järjestetty valmiiksi. Ehdit ilmoittautua vielä tällä viikolla torstaihin 30.9. mennessä.

Neljä kastekynttilää ja kirkkoon sytytetty kynttilä.

Kastettu lapsi saa mukaan kastekynttilän, jota voi polttaa aina lapsen kastepäivänä.

Aamukaste on monen perheen yhteinen, mutta kuitenkin yksilöllisesti järjestetty kastejuhla kaiken ikäisille lapsille. Iloinen, yhteisöllinen ja vaivaton tapahtuma järjestetään lauantaina 16. lokakuuta juhlavasti Suomen kansallispyhäkössä, Turun tuomiokirkossa. Juhlaan tulee ilmoittautua viimeistään torstaina 30. syyskuuta.

Seurakunta hoitaa kaikki kastejärjestelyt ja tarjoaa juhlan jälkeen kakkukahvit. Aamukaste on mukava, yhteisöllinen ja juhlallinen kastetapahtuma, johon voi tuoda pienen tai vähän isommankin lapsen kastettavaksi. Mukaan kannattaa ottaa lähipiiri juhlimaan suurta asiaa. Aamukasteessa lauletaan tuttuja lastenvirsiä. Koronaturvallisuus huomioidaan.

Kastejuhlan kulku määrittyy sen mukaan, kuinka paljon ja minkä ikäisiä kastettavia tapahtumaan osallistuu. Kirkkoon kokoontuu 2–4 perhettä kerrallaan noin puolen tunnin ajaksi. Kellonajat varmistuvat ilmoittautumisen päätyttyä.

Lapsen voit pukea juhlaa varten yhtä hyvin suvun kastemekkoon, hänen omiin vaatteisiinsa tai seurakunnalta lainattuun kastepukuun. Kastettavaksi voidaan tuoda lapsi, jonka vanhemmista ainakin toinen kuuluu kirkkoon. Yli 12-vuotiaan kohdalla riittää huoltajien suostumus. Yli 15-vuotiailta edellytetään rippikoulua.

Kastettavalla tulee olla kaksi kirkkoon kuuluvaa, konfirmoitua kummia. Jos kummin löytäminen tuottaa vaikeuksia, seurakunta voi auttaa. (Aamukasteen lisäksi lapselle voi milloin vain varata kastepapin ja -paikan Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän varauspalvelusta: turku.varauspalvelu@evl.fi)

Voit lukea lisää osoitteesta www.turunseurakunnat.fi/aamukaste, josta löytyy myös linkki ilmoittautumiseen. Ilmoittautua voi 30.9. asti. Voit myös soittaa tai laittaa viestiä kappalainen Saara Palmuselle, p. 040 3417 670, saara.palmunen@evl.fi

2021-09-27 17:46:00.0