Satokauden tuotteita ja markkinatunnelmaa Porkkanamarkkinoilla 18.9.

Perinteisiä Porkkanamarkkinoita vietetään Tuomiokirkontorilla taas vuoden tauon jälkeen lauantaina 18.9. klo 11–14. Porkkanamarkkinat ovat Turun alueen seurakuntien perinteiset markkinat, joilla myydään satokauden tuotteita Suomen Lähetysseuran Tasaus-keräyksen hyväksi.

Pino kirkkaan oransseja porkkanoita puupöydällä.

Satokausituotteiden lisäksi luvassa on ohjelmaa niin aikuisille kuin lapsille. Markkinalavalla nähdään muun muassa Sumu Ensembe, kirkonrotat Hilda ja Hulda ja pyhiinvaeltajien siunaaminen. Suomen lähetysseuran työntekijät vierailevat markkinoilla kertomassa kuulumisia lähetystyöstä.

Tuomiokirkon sisälle on järjestetty lapsiperheille erilaisia toimintapisteitä, joita voi kiertää oman aikataulunsa mukaan. Pisteillä nivoutuvat yhteen mukavat touhut ja tehtävät, suloiset eläimet ja pyhiinvaellus.

Tuomiokirkon kivijalassa sijaitseva Domcafe on avoinna koko markkinoiden ajan. Myynnissä on kahvin lisäksi pieniä suolaisia ja makeita herkkuja.

Pyhiinvaelluksia ja kierros emerituspiispan kanssa

Markkinaohjelmaan kuuluu myös emeritusarkkipiispa Jukka Paarman ohjaama Piispankatukierros sekä kaksi erilaista pyhiinvaellusta, vaunupyhiinvaellus Tuomiokirkon lähettyvillä ja pyhiinvaellus Aurajoen vartta kulkevalla Helenan polulla.

Vaunupyhiinvaellus perheen pienimmille ja heidän vanhemmilleen alkaa Tuomiokirkolta jo klo 10. Mikäli vaunuttelemassa on myös käveleviä isosisaruksia, kävelyn tahti sovitetaan heidän mukaansa. Paluu on Tuomiokirkolle viimeistään klo 11.30.

Helenan polun pyhiinvaellus lähtee markkinoilta klo 12. Ennen liikkeelle lähtöä pyhiinvaeltajat siunataan matkalle. Opastetulle pyhiinvaellukselle voi ilmoittautua Tuomiokirkon infossa markkinapäivänä klo 11 alkaen. Samalla voi halutessaan maksaa vapaaehtoisen 5 euron osallistumismaksun.

Arkkipiispa emeritus Jukka Paarman johtama Piispankatukierros lähtee Tuomiokirkolta liikkeelle klo 13. Viisi euroa maksavia lippuja kierrokselle myydään Tuomiokirkon infossa markkinapäivänä klo 11 alkaen.

Lisätietoja Tasaus-keräyksestä.

Porkkanamarkkinat Facebookissa.

Ohjelma lavalla:

Klo 11.00 Tervetuloa
Klo 11.15 Kirkonrotat
Klo 11.45 Mikko Pyhtilän haastattelu
Klo 12.00 Pyhiinvaelluskeskuksen esittely ja pyhiinvaeltajien siunaaminen
Klo 12.30 Sumu Ensemble
Klo 13.00 Jukka Paarman piispankatukierroksen lähtö + Sumu Ensemble
Klo 13.30 Mikko Pyhtilän haastattelu
Klo 13.55 Päätössanat

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä, 8.9.2021/AH)