Laita riemu soimaan! - Turun tuomiokirkko hakee kilpailulla uutta sävelmää pääsiäisvirrelle 90

Pääsiäisöisin soi kirkoissa joka puolella ikivanha pääsiäishymni ”Kristus nousi kuolleista”. Ensi pääsiäisenä hymni soi Turun tuomiokirkossa aivan upouudella sävelmällä. Sävelmää etsitään nyt sävellyskilpailulla, johon kuka tahansa Suomessa asuva on tervetullut osallistumaan.

Sävellyskilpailun mainos, jossa useita instrumentteja.

Kilpailun järjestää Turun tuomiokirkkoseurakunta, joka tällä tavoin haluaa kunnioittaa vuosisataista perinnettä ja katsoa samalla avoimin mielin uuteen.

Sävellyskilpailu on alkanut ja osallistujiksi on jo kutsuttu muun muassa lukuvuotensa päättäneitä musiikkilukiolaisia. Mielikuvitus on vapaa ja uudesta jumalanpalveluslaulusta toivotaan uutta ja innoittavaa.

”Miten pääsiäisriemu soi säveltämässäsi teoksessa? Onko ajatuksissasi perinteinen virsi, riemukas irrottelu, melismaattinen juhlaveisu, korkeuksiin kohoava riemulaulu vai menevä gospellaulu, vuorotteleva kansanhymni vai jotain muuta?”, johdattelee sävellyskilpailun järjestäjä luomisvimmaisia säveltäjiä.

Kilpailun suojelija arkkipiispa on arkkipiispa Tapio Luoma korostaa musiikin tärkeää asemaa uskon ilmaisemisessa:

”Musiikki jatkaa siitä, mihin sanojen ilmaisuvoima päättyy, ja syventää sanomaa siellä, mihin järjen ymmärrys loppuu. Virsikirjamme rikkaudessa virsi 90 on erityinen. Ortodoksinen pääsiäistropari on tullut tunnetuksi laajalti kristikunnassa, myös Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa. Se ilmaisee ytimekkäästi pääsiäisen tärkeimmän sanoman: Kristus on noussut kuolleista ja siksi kuolema on voitettu”, sanoo arkkipiispa Luoma.

Sävellyskilpailussa haetaan yksiäänistä sävelmää, joka soveltuu myös yhteislauluksi. Tekstinä on ainakin virren 90 teksti "Kristus nousi kuolleista / kuolemalla kuoleman voitti. Ja haudoissa oleville elämän antoi.”

Kilpailuun voi osallistua 1. helmikuuta saakka. Pääpalkinto on 2000 euroa. Voittajasta päättää tuomaristo, jossa ovat urkuri Markku Hietaharju, säveltäjä Osmo Honkanen, kappalainen Mika Mäntyranta, kanttori Jukka Pietilä ja kanttori Anu Åberg.

”Sävellyskilpailu on samalla Tuomiokirkkoseurakunnan tapa huomioida korona-ahdingosta kärsinyttä musiikkialaa”, sanoo tuomariston pj Anu Åberg.

Kilpailun säännöt löytyvät verkko-osoitteesta turunseurakunnat.fi/savellyskilpailu.

Lisätietoja sävellyskilpailusta voi kysyä Anu Åbergilta anu.aberg@evl.fi tai puh. 040 3417580.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 21.6.2021 / MV)

Mon Jun 21 10:07:00 EEST 2021