Pyhä arki ja pyhiinvaellus -illassa matkataan pyhän äärelle

Lauantaina 3.10. Turun tuomiokirkossa keskustellaan pyhiinvaelluksesta. Mukana ovat toimittaja, juontaja Ella Kanninen, teatteriohjaaja, kirjailija Juha Hurme sekä arkeologi, tietokirjailija Ilari Aalto. Mikä arkeamme rytmittää ja millaisia asioita pidämme merkityksellisinä? Miten vaellus ja luonnossa liikkuminen voivat kuljettaa pyhän äärelle?

Nainen kävelee metsässä reppu selässä selvä kameraan päin.

Kulunut kevät on murtanut itsestäänselvyyksiämme ja muuttanut monia totuttuja tapoja. Syksy on käynnistänyt uudenlaisen arjen, joka edelleen vaatii totuttelua. Epävarmuus on voimakkaammin läsnä, ja voimavarat ovat koetuksella.

Samaan aikaan moni kokee asioiden tärkeysjärjestyksen muuttuneen ja uudenlaisen arjen tuoneen myös paljon hyvää. Läheisen kosketus, erilaiset juhlat ja arjen rutiinit ovat osoittautuneet tärkeämmiksi kuin osasimmekaan kuvitella. Poikkeuksellinen aika on entisestään lisännyt kiinnostusta luonnossa liikkumista kohtaan.

Myös pyhiinvaellus kiinnostaa nykyään yhä useampaa. Osaa kiehtoo ajatus kulkea ikivanhoja reittejä ja tutustua kiinnostaviin kulttuurihistoriallisiin kohteisiin, toiset lähtevät matkalle hengellisistä syistä ja toiset tahtoakseen vaeltaa ja kulkea luonnossa. Ilmiössä yhdistyvät hiljentymisen kaipuu, matkan teko ja luonnossa liikkuminen. Usein itse kulkeminen on tärkeämpää kuin määränpää, vaikkei matkaa tehdäkään päämäärättömästi vaeltaen.

Muun muassa näistä asioista ovat keskustelemassa toimittaja, juontaja Ella Kanninen, teatteriohjaaja, kirjailija Juha Hurme sekä arkeologi, tietokirjailija Ilari Aalto kaikille avoimessa Pyhä arki ja pyhiinvaellus -illassa. Tilaisuus järjestetään Tuomiokirkossa lauantaina 3.10. klo 19 alkaen. Sitä voi seurata myös striimin välityksellä osoitteessa www.virtuaalikirkko.fi tai Tuomiokirkkoseurakunnan Facebook-sivulla

Keskusteluillan järjestää Turun kaupungin ja evankelisluterilaisen kirkon Pyhiinvaellushanke yhteistyössä Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän ja Tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.

(Pyhiinvaellushanke ja seurakuntayhtymän viestintä 30.9.2020 / AR)

2020-09-30 10:00:00.0