Osa seurakuntien toiminnasta jää tauolle Turussa ja Kaarinassa

Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän varautumisryhmä seuraa koronavirustilanteen kehittymistä ja arvioi tarvittavia toimenpiteitä jatkuvasti. Tavoitteena on seurakuntien osalta hidastaa epidemian leviämistä sekä suojata riskiryhmiä kuten vanhuksia virustartunnoilta.

Useat laitosvierailut ja laitoshartaudet sairaaloissa ja vanhusten asumisyksiköissä ovat tauolla toistaiseksi, samoin yhteisen diakonian ryhmätoiminta riskiryhmien parissa. Tauolle jäävät myös lähimmäistoiminta laitoksissa sekä ystävätoiminta, jossa vanhus on siirtynyt laitokseen. Myös kevään hiljaisuuden retriitit on peruttu.

Jumalanpalvelukset sekä kirkolliset toimitukset kuten kasteet, vihkimiset ja hautaan siunaamiset pidetään normaalisti ainakin toistaiseksi. Sitä mukaa kun päätöksiä seurakuntien muun toiminnan tauoista tehdään, niistä kerrotaan tiedotteilla ja verkossa. Seurakuntien toiminnasta päättävät niiden kirkkoherrat.

Ajankohtaiset tiedot perutuista tai siirrettävistä tapahtumista ja tauolle asetettavista toiminnoista saa seurakuntien verkkosivuilta turunseurakunnat.fi perjantaista 13.3. alkaen. Varhaiskasvatuksen tilanteesta tiedotetaan niinikään huomenna 13.3.

Kirkon keskusteluapu on jokaista varten, joka kaipaa kuuntelijaa. Palveleva puhelin auttaa päivittäin numerossa 0400 221180 (klo 18-24), ruotsiksi 0400 221190 (kl. 20-23). Osoitteessa kirkonkeskusteluapua.fi voi keskustella myös chatissa. Sivuilta löytyvät myös ohjeet keskusteluun kirjeitse.

(Seurakuntayhtymän viestintäpalvelut 12.3.2020 / MV)

2020-03-12 19:56:00.0