Kirjailija Sirpa Kähkönen vieraana Valoa yössä -keskustelusarjassa

Katariinanseurakunnan suosittu Valoa yössä -keskustelusarja jatkuu Katariinan pappilassa torstaina 5.3. klo 18:00, jolloin kirjailija Sirpa Kähkönen puhuu suomalaisten sukujen tunnesiirtymistä.

Sirpa Kähkönen, valokuvaaja Jonne Räsänen / Otava 2019

Kähkönen on Suomen luetuimpia kaunokirjailijoita, joka tunnetaan ehkä parhaiten kahdeksanosaisesta Kuopio-sarjastaan. Viime syksynä ilmestyi sarjan viimeisin osa, mielenkiintoinen romaani Muistoruoho, joka ajoittuu 70-luvun seesteisiin kesäisiin päiviin, joita Vietnamin sota ja muut ajan tapahtumat ja erityisesti tuskaiset sota-ajan muistot ja elämän rajallisuuden ymmärtäminen varjostavat.

Kähkösen historiallisten romaanien sarja pohjautuu hänen oman sukunsa historiaan ja hänen haluunsa ymmärtää suvun ristiriitoja ja vaiteliaisuutta sekä siihen, miten suvun käsittelemättömät asiat periytyvät polvesta toiseen. Kähkönen on taitava kuvaamaan historiaa sisältäpäin, ei valtavirran kertomusta, vaan sitä mitä yksityiset pienet ihmiset tunsivat historian tapahtumien myllerryksessä. Valoa yössä -illassa Sirpa Kähkönen kertoo kaunokirjallisuudesta suuren historian ja henkilökohtaisten tarinoiden leikkauspisteenä.

Kähkönen on kolminkertainen Finlandia-ehdokas sekä Tieto-Finlandia-ehdokas. Hän on myös monipuolinen esseisti ja taitava luennoitsija, joka toimii tällä hetkellä Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtajana.

Illan juontajina toimivat emeritus ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula ja Katariinanseurakunnan kirkkoherra Leena Kairavuo. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja se alkaa kahvitarjoilulla klo 17.30. Tilaisuudessa on myynnissä Kähkösen Muistoruoho -kirjaa.

(Katariinanseurakunnan viestintä 28.2.2020 / KL)

2020-02-28 11:07:00.0