Pehr Kalmin perintöä juhlitaan Maarian pappilassa

Professori, tutkimusmatkailija, luonnontieteilijä ja Maarian seurakunnan kirkkoherra Pehr (Pietari) Kalmin perintöä juhlistetaan Maarian pappilassa perjantaina 6.3. klo 14-16, kun pappilaan avataan Kalmin huone ja puutarhaa esitellään yleisölle.

Maarian pappilan rakennuksia, seinällä villiviini, joka saattaa olla Kalmin peruja

Maarian pappilan villiviini saattaa olla Kalmin peruja

Samana päivänä, 6.3., perustetaan myös Pehr Kalm -seura, jonka tarkoitus on vaalia Kalmin elämäntyötä ja erityisesti sen vaikutusta 1700-luvun puutarhakulttuuriin.

Kalm oli maailmankuulun ruotsalaisen kasvitieteilijä Carl von Linnén oppilas ja hyvin kiinnostunut kaikesta luontoon liittyvästä. Häntä kiehtoivat erityisesti kasvit, jotka voisivat hyödyttää suomalaista puutarhanhoitoa, maanviljelystä ja metsänhoitoa. Tutkimusmatkailijana hän toi ulkomailta useita uusia kasveja, joita sitten yritti viljellä Suomen olosuhteissa, mm. nykyisen Sibelius-museon tontilla sijainneessa Kuninkaallisen Turun Akatemian kasvitieteellisessä puutarhassa. Kun Akatemiasta valmistuneet nuoret miehet lähtivät papeiksi ja virkamiehiksi, he veivät Turusta mukanaan Kalmin aloittaman puutarhaharrastuksen, joka vähitellen levisi koko maahan.  Kalmin Suomeen tuomiin kasveihin kuuluvat mm. aitaorapihlaja sekä villiviini.

Maarian kirkkoherraksi Kalm tuli vuonna 1763. Pappilassa hän saattoi toteuttaa ihanteellisen puutarhan visiotaan sekä tehdä kokeiluja erilaisilla kasveilla. Perjantaina 6.3. pappilassa on siis mahdollisuus tutustua pieneen siivuun Kalmin laajasta elämäntyöstä. Klo 14-16 kerrotaan Pehr Kalmin tekemästä työstä suomalaisen puutarhanhoidon saralla ja siitä, mitä Maarian kirkko, vanha pappila ja sen puutarha voivat kertoa Kalmista nykypolville. Samalla opastetaan vanhan omenapuun leikkausta. Paikalla on myös mahdollisuus liittyä vastaperustetun seuran jäseneksi. Jäsenmaksua ei toistaiseksi ole.

– Pehr Kalm -seura pyrkii seuraamaan Kalmin jalanjälkiä järjestämällä luentoja, näyttelyitä, retkiä ja erilaisia tapahtumia, sekä mahdollisuuksien mukaan tutkimalla Kalmin keräämää aineistoa, sanoo yksi seuran perustajajäsenistä, Luonnonvarakeskuksen tutkija Maarit Heinonen. – Kalmin puutarhanhoidon kehittämisen perintö elää meidän ajassamme monella tapaa esimerkiksi puutarharakenteina, mutta myös elävinä kasveina. Luonnonvarakeskus on onnistunut tallettamaan Kalmin Pohjois-Amerikan tutkimusmatkallaan kuvaaman omenapuulajikkeen kansalliseen omenapuiden kokoelmaan.

Pehr Kalm -päivä Maarian pappilassa ja puutarhassa (Sorolaisenkatu 4) perjantaina 6.3. klo 14-16. Vapaa pääsy.

(Maarian srk:n tiedotus 27.2.20 / Eka)

Thu Feb 27 09:49:52 EET 2020