Luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen

Katariinanseurakunnan Valoa yössä -keskustelusarjan päättää ajatuksia herättävä keskusteluilta Katariinan pappilassa maanantaina 11.11. klo 18:00, jolloin puhujavieraaksi saapuu Bonnierin journalistipalkinnon saanut ja luonnon monimuotoisuuden hupenemisesta kirjan tehnyt vapaa toimittaja Juha Kauppinen. Hänen aiheenaan on Katoavat metsät - luonnon monimuotoisuuden syntyminen ja kuolema.

Juha Kauppinen

Juha Kauppinen on toimittaja, joka on tullut tunnetuksi tutkivasta journalismistaan raportoidessaan hätkähdyttäviä tositarinoita ja reportaaseja Sotkamon Talvivaaran kaivoksen ongelmista ja kulissien lonkeroista sekä eri viranomaistahojen suhtautumisesta luontoarvoihin. Yhdessä Sampsa Oinaalan kanssa kirjoitettu Talvivaaran vangit on Kauppisen osalta hänen esikoisteoksensa vuodelta 2012.

Kauppinen on myös biologi, joka on harrastanut luontoa jo 30 vuotta. Hän lopetti toimittajan työnsä puoleksitoista vuodeksi selvittääkseen, mistä luonnon monimuotoisuuden katoamisessa on kysymys. Tutkimusmatkan seurauksena syntyi hänen uusin teoksensa, tänä vuonna julkaistu reportaasikirja matkasta Suomeen ja suomalaisten lajien katoamispaikoille. Kauppinen tietää, millaisia ovat ihmisen elämän seuraukset maapallolla ja miten luonnontilainen luonto on dramaattisella tavalla kadonnut Suomesta, kuten lähes kaikkialta maailmasta. Vaikka luonto on köyhtynyt, sitä ei ole vielä tuhottu kokonaan. Kauppisen mukaan ”Meillä on aikaa, mutta ei tuhlattavaksi asti”.

Illan juontajina toimivat emeritus ohjelmapäällikkö Kari J. Kettula ja yhteiskunnallisen työn pappi Eetu Myllymäki Diakoniakeskuksesta. Tilaisuuteen on vapaa pääsy ja se alkaa kahvitarjoilulla klo 17.30.

(Katariinanseurakunnan viestintä 4.11.2019 / KL)

2019-11-04 11:37:00.0