Mikkelinpäivä on enkelien ja lasten juhlapyhä

Sunnuntaina 29.9. kirkoissa juhlitaan Mikkelinpäivää, joka on omistettu enkeleille ja lapsille. Sitä on vietetty enkelien ja lasten yhteisenä juhlapäivänä, koska Jeesus antoi lapsille erityisen arvon.  Jumalan sanansaattajina enkelit suojelevat ja opastavat ihmistä ja muistuttavat häntä Jumalan tahdon mukaisesta elämästä.
Lapsi ja enkeli käsi kädessä.

Kuva: Kirkon kuvapankki / Aarne Ormio

Turun ja Kaarinan kirkoissa vietetään Mikkelinpäivää perhemessuin. Lapset otetaan huomioon niin messujen pituudessa kuin tuttuja virsiä ja lauluja laulaen.

Kello 10 Kaarinan kirkon perhekirkossa vuoden aikana kastettujen lasten perheet voivat hakea nimilehden kotiin kastepuusta. Päiväkerholaiset laulavat ja kirkkohetken jälkeen nautitaan yhdessä kirkkokahvit ja –mehut.

Tuomiokirkossa kello 10 alkavassa Mikkelinpäivän perhemessussa on luvassa lasten musiikkiesityksiä ja messussa esiintyvät Käsikelloyhtye Tiuku sekä lapsikuoro. Perhemessun jälkeen seurakuntien toimitalolla on tarjolla maksuton lounas, jossa juhlitaan erityisesti 5-vuotiaita, mutta jonne kaikki ovat tervetulleita.

Martinkirkon enkelikirkko alkaa kello 10 ja se on suunnattu lapsiperheille. Jokainen lapsi saa messussa enkeliheijastimen ja lopuksi hörppäillään yhdessä kirkkomehut.

Piikkiön kirkossa lapsia juhlitaan kello 11 alkavassa perhekirkossa, jonka jälkeen siirrytään seurakuntatalolle, missä on tarjolla soppaa ja poniajelua. Paikalla ovat myös kaverikoirat.

Henrikinkirkossa Mikkelinpäivän perhekirkkoa vietetään kello 16. Kirkossa on katsottavaa ja kuunneltavaa jokaiselle iästä riippumatta. Messuun kuuluvat myös elämän äänet ja värit, kuten myös vilkkaat pikkujalat. Jokainen lapsi saa kotiin vietäväksi oman enkeliheijastimen.

Mikkelinpäivän 29.9.2019 perhemessut:
Kaarinan kirkko (Voudinkatu 2) kello 10
Tuomiokirkko (Tuomiokirkonkatu 1) kello 10
Martinkirkko (Huovinkatu) kello 10
Piikkiön kirkko (Hadvalantie 5) kello 11
Henrikinkirkko (Peltolantie 2) kello 16

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 25.9.2019 / JK)

Thu Sep 26 08:26:00 EEST 2019