D-day nostaa esiin diakoniaa

Turun ja Kaarinan diakoniatyöntekijät tempaisevat ma 2.9. klo 9.30 alkaen Turun tuomiokirkon portailla ja kaupungilla.
Kuvassa ihmisiä heittelemässä syksyisiä puiden lehtiä.

Diakoniatyöntekijöitä syksyisissä tunnelmissa, kuva kolmen vuoden takaa. Kuva Timo Jakonen.

Tunnetko diakonia-avun mahdollisuudet? Kysy diakoniatyöntekijöiltä!

Maanantain 2.9. aikana Turun ja Kaarinan diakoniatyöntekijät kertovat työstään kaduilla ja kaupoissa ja jakavat itse askarreltuja sydämiä. Päivä alkaa ”Diakonia auttaa – tule mukaan” -viestin piirtämisellä väriliiduin Turun tuomiokirkon portaille klo 9.30. D-day on valtakunnallinen Diakonian viran päivä.

- Haluamme kannustaa heitä, jotka kipuilevat arkensa kanssa yksin eivätkä tiedä, mistä lähtisivät apua hakemaan, diakoniasihteeri Sari Niemelä kertoo.

- Vaikeuksien keskellä voi lamaantua niin, ettei enää usko avun löytymiseen. Voi tuntua siltä, että vaikeudet leimaavat kokonaan. Jokainen on kuitenkin paljon enemmän kuin kohtaamansa vaikeudet tai haasteet.

Kun diakoniatyöntekijän kanssa yhdessä mietitään, voi ratkaisukin löytyä. Diakonia voi olla paitsi henkistä tukea, myös hyvin konkreettista, esimerkiksi ruokakassi, vaateapua, yhdessä ruokailua, lomakkeiden täyttöä yhdessä, yhteydenpitoa, vapaaehtoistyön palvelua, talousneuvoja, tukea viranomaiskäynneillä, ja joskus myös taloudellista apua.

Seurakuntien diakoniasta Turussa ja Kaarinassa on tehty uusi esite Toivo on totta, jota on jaossa muun muassa kirjastoissa tai palvelupisteissä. Sen löytää myös netistä turunseurakunnat.fi > Apua ja tukea > Toivo on totta. Esitteestä löytyy myös tietoa toiminnasta, johon voi osallistua.

Hyvinvointi lisääntyy, kun on mukana hyvän tekemisessä, ja siihenkin löytyy mahdollisuuksia esitteestä ja nettisivuilta.

Diakonia tekee toivosta totta

• auttaa vaikeuksissa

• kuuntelee arjessa

• ohjaa palveluissa