Pauliina Uhinki-Suomisesta Henrikin uusi kirkkoherra

Turun Henrikinseurakunnan seurakuntaneuvosto on valinnut Henrikin uudeksi kirkkoherraksi Pauliina Uhinki-Suomisen.
Pauliina Uhinki-Suominen. Kuva Timo Jakonen.

Pauliina Uhinki-Suominen Henrikinkirkon vaalipaneelissa 5. toukokuuta. Kuva Timo Jakonen.

Uhinki-Suominen on toiminut seurakuntapastorina ja kappalaisena Liedon seurakunnassa vuodesta 2002. Vuodesta 2012 lähtien hän palvellut myös kirkolliskokouksen valiokuntasihteerinä. Uhinki-Suominen valmistui teologian maisteriksi Helsingin yliopistosta 2002, jolloin hänet myös vihittiin papiksi Turun tuomiokirkossa.

Henrikin tulevalla kirkkoherralla myös musiikin maisterin tutkinto Sibelius-Akatemiasta ja hän on toiminut kanttorina Nousiaisten ja Martin seurakunnissa 1993-2002.

Valinta syntyi äänin 9-6. Loimaan kirkkoherra Riku Laukkanen sai seurakuntaneuvoston äänestyksessä kuusi ääntä.

Kirkkoherran on vuodesta 2014 lähtien voinut valita sekä välittömällä vaalilla, jossa seurakunnan äänioikeutetut jäsenet valitsevat kirkkoherran, että välillisellä vaalilla, jolloin seurakuntayhtymässä paikallisseurakunnan seurakuntaneuvosto valitsee seurakuntansa kirkkoherran. Seurakuntaneuvoston jäsenet on valittu seurakuntavaaleissa.

Henrikinseurakunnan kirkkoherra valittiin välillisellä vaalilla.

Henrikinseurakunta on Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän kuudenneksi suurin seurakunta ja sen alueeseen kuuluvat Luolavuori, Ilpoinen, Ispoinen, Koivula-Harittu, Katariinanlaakso, Petrelius, Vasaramäki ja Lauste. Seurakuntaan kuului vuoden lopussa 14.809 jäsentä.

Edellinen Henrikin kirkkoherra Heikki Mäntylä jäi eläkkeelle vuoden 2018 lopussa.

(Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän viestintä 22.5.2019 / MV)

2019-05-22 20:17:00.0